5 tips Rajin di Kaherah

15hb Ogos 2016 lepas, saya singgah di Kaherah Mesir selama 5 hari. Saya sempat berjumpa peniaga dan pelajar di sana.

Dalam satu majlis perkongsian pengalaman yang dianjurkan anak Malaysia di Kaherah ini.

Dalam majlis ini, saya diajukan soalan oleh seorang pelajar anak Selangor di Kaherah ini.

Tuan. Saya lihat tuan berjaya, jadi saya nak Tuan bagi tip2 pada saya. Bagaimana saya nak buang sifat malas?

Soalan ini memanggil saya menulis perkongsian ini di blog saya. 5 tip buang malas.

1. Berusaha Kekal Aktif.

Untuk lari dari malas, mesti ada usaha untuk kita sentiasa kekal aktif, berfikir selangkah kehadapan untuk persiapan acara selepas acara sekarang adalah cara kita kekal aktif. Sebagai seorang Islam merancang solat waktu berikut, di Masjid mana?
Rancangan ini boleh menyebabkan kita jadi aktivi, kerana mencari tempat solat jamaah selepas ini. 
Steven Covey menulis dalam cara2 mengubah paradigma. Dia memberi contoh beribadah orang Kristien lemah apabila 5 hari ke Bank, 1 hari ke Gereja.
Mencari bahan bacaan baharu juga akan menjadi kita terus aktif
Seminggu sekali saya cari untuk minum dengan kenalan baharu. Dengan mencari kenalan baharu saya aktif berfikir mencari,merancang dan menerima maklumat baharu. Dengan semua dapatan ini, saya jadi terus aktif.
Apa rancangan kamu selepas ini akan jadi sebab kamu jadi rajin, dan malas pun hilang.



2. Raya Kejayaan atau Aras Tanda Kamu Sasar.


Seolah olah sentiasa raya. Kelakuan orang Penang suka buat ramai (meriahkan suasana) dengan suara dan lengok badan serta membesarkan cerita adalah lumrah...
Selalunya setiap orang ada berfikir untuk buat sesuatu walaupun rasmi atau sebagai rakan, seperti pergi berjumpa seorang Pensyarah, Guru, Pengurus Bank, Peguam atau Petani untuk apa saja tujuan, sekalipun minum dan berkongsi maklumat. Hidupkan perjumpaan ini, atau meriahkan.
Selepas berjaya berjumpa mereka yang kamu sasar. Kamu mesti raya atau meriahkan kejayaan ini dalam cara berfikir, tulis atau rakam dalam FB. Ini sebagai satu cara kamu raya atau meriahkan kejayaan tadi. Cara raya kejayaan ini akan memberi motivasi untuk mencapai kejayaan2 berikut dan secara langsung menghalang malas kamu.
Sekarang kamu tahu guna FB secara progresif untuk rajin kerja macam kamu rajin upload FB



3. Mendapat Bimbingan Tepat dan Telus.

Sembang Deras ( cerita kedai kopi) tabiat orang Tanjung Pulau Pinang. Satu fenomena sering dilihat di sana. Semua dia tahu.

Kebiasaan kita mencari maklumat dari sumber yang salah, atau dari mereka yang suka sembunyi cara membuat sesuatu yang terbukti sudah berjaya. Bersembang di kedai kopi macam semua tahu. Kalau kita guna maklumat ini , sah kita akan gagal. Gagal akan jadikan kita malas.

Ada juga perangai pembuat ubat herba, kadang2 kita panggil gelaran mereka sebagai bomoh. Mereka ini, kalau kita tanya mereka bahan2 atau macam mana cara buat ubat. Susah golongan ini bagi kerjasama. Mereka dari kumpulan ini akan memberi data2 yang dikurangkan bahan, atau yang palsu. Mereka lakukan tindakan tidak jujur dan tidak telus ini kononnya, demi periok nasi, kata lain, rahsia cari makan. Sebab itu kumpulan ini tidak mampu mencipta nama dan mebawa budaya ilmu yang boleh dikongsi dan di manafaat sebagai sumber rujukan sehingga ke peringkat universiti. Kita pula bila buat apa yang diajar oleh mereka ini selalu tak menjadi. Bila buat sesuatu tak menjadi, mula kita jadi malas.

Sebab itu Wright Bersaudara diiktiraf sebagai berjaya mencipta kapal terbang. Kalau Wright Bersaudara tipu kita 1cm panjang sayap kapal terbang. Mustahil pesawat ini boleh terbang dan mendarat secara selamat. Tindakan Wright Bersaudara ini memberi motivasi rajin mereka2 yang minat selepas itu, sehingga menggalak pengajian kejuruteraan penerbangan berkembang sehingga sekarang.
Wright Bersaudara boleh kita jadi kawan, rujukan dan bahan walaupun dia dah lama mati.

Kita jadi rajin bila berjumpa orang yang betul dan tepat dengan percubaan hasil tunjuk ajar telus mereka ini berjaya.

'Berkawan dengan tukang besi dapat bau asap, berkawan dengan peniaga atar dapat bau wangi'.
Malas pun hilang.

4. Jangan Mudah Hukum Orang, Tapi Hukum Diri Sediri.
Saya jumpa seorang kawan yang berkata. Malas la jalan dengan dia ni. Dia kata dia tahu semua tempat di sini. Bila sampai tempat tu nanti dia pula yang yang minta saya bertanya orang untuk cari tempat.
Bila saya nak berjalan di Kota London. Saya akan ajak kawan. Bila kawan saya lambat, saya tertinggal tube bawah tanah. Atau kawan tidak datang. Saya akan gagal berjalan ke detinasi pilihan.
Siapa saya nak salahkan masa ini.

Biasanya kita salahkan kawan kita. Sebenarnya kita sendiri yang tidak merancang dan membuat 2 atau 3 plan tindakan.

Mencari kaedah bertindak sebelum berlaku keadaan itu, lebih membawa kejayaan. Nanti jangan ustaz2 hukum saya tak percaya Qada dan Qatar Allah . Macam kita sedia payung bila nampak langit mendung.
 Bila kamu gagal, cari sebab dari diri sendiri yang membawa kamu ikut kawan tadi.

Kita akan menjadi rajin bertindak dengan mencari kelebihan diri dan mengelak malas dengan salahkan orang.

5. Jadikan Hobi.

Jadikan semua kerja, belajar dan bertindak seperti kamu sedang bermain main.

Ada orang suka main bola sepak yang memenat dan menyakitkan badan sendiri.
Ada orang suka bermain lumba motor yang amat mengerikan kalau kemalangan.
Tapi mereka suka, semua itu Hobi mereka.

Saya kenal seorang pemuda yang tembun juga badan dia. Dia cerita pada saya yang dia punya sikap malas nak ikut program kurus badan. Senaman ataupun Gym dan seumpama tu.

Tapi, pemuda ni dia minat tempat tinggi, atas puncak bukit, atas bumbung banggunan tinggi. Berada di tempat seperti ini seolah olah dia sedang bermain main. Dia mula buat kerja2 hiking atau memanjat. Selang sehari dia hiking. Kadang kadang tu hari ini hiking, esok dia hiking pula. Bukit Bendera, Bukit Mertajam. Bukit Gambir. Hampir semua bukit di Pulau Pinang dia hiking. 
Sekarang berat badan dia 60kg turun dari 80kg. Dia upload semua kejayaan masa dia di tempat2 tinggi ini, seolah2 dia sedang bermain main. Hobi la katakan.

Hobi saya berjalan atau musafir. Bila saya ada urusan atau kerja luar. Saya akan letak dalam fikiran saya. Haha! Ada pasal la pula aku boleh berjalan!

Semua kerja saya, saya anggap berjalan jalan. Secara langsung, saya jadi rajin buat kerja saya. Bila saya membaca, saya anggap, saya sedang berjalan jalan ikut cerita penulis tadi. Membaca kitab hukum taharah atau bersuci dari buku yang saya baca akan membawa saya jauh. Saya seperti melihat Oasis di padang pasir, sungai Rain di Jerman yang mengalir indah. Atau Dam2 yang indah terbina oleh jurutera2 hebat.
Atau membaca buku rukun Haji Umrah akan motivasi saya untuk terbang dan bermula musafir lagi.
Hobi akan jadi musuh pada malas kamu.
Jangan tunggu lagi.

Rakam di FB sebagai kejayaan kamu di destinasi tadi..



Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ramadan @ Jutawan

Ritorik Ulama, Logik Profesional