PELUANG PERNIAGAAN KAYA DI TANAH TINGGI

'Dulu saya duduk tanam sayur, orang cakap gila, sekarang dia orang gila mau beli bukit'. Keluhan seorang Cina tua penanam sayur pada saya 15 tahun dulu.
Sekarang baru saya faham bahasa Cina tua yang cuba disampaikan kepada saya supaya saya lebih tumpu membeli atau mengusaha di tanah tinggi yang nilainya akan naik berlipat ganda dalam masa singkat. Ini peluang perniagaan kaya di tanah tinggi.

Minggu lepas ,saya bersama kakitangan saya dari cawangan Batu Caves, mengadakan kegiatan santai di Cameron Highland. dalam perjalanan mendaki itu, saya dapat lihat bagaimana orang asal berubah gaya hidup mereka kerana mereka sudah ada pendapatan tetap dengan hanya buka meja jualan di depan rumah mereka. Orang Asal ini berjaya ambil Peluang Perniagaan di tanah tinggi.
Sampai kawasan Tanah Rata, saya lihat papan iklan Barrat, satu nama yang terkenal usaha peluang perniagaan tanaman Teh dan menjual sebuk Teh dan menjual hidangan minuman Teh. Nama ini menjadi jutawan di atas puncak bukit yang tinggi. Diatas puncak Cameron ini begitu ramai mereka yang jadi kaya kerana mengambil peluan perniagaan seperti mengusaha Hotel, jualan makanan, jualan barang cenderamata. Ramai yang berjaya ini berbangsa India. Kenapa? kerana mereka dulunya datang seagai buruh, setelah menabung sedikit demi sedikit, mereka berjaya menguasai perniagaan diatas puncak Cameron. Betol kata perpatah Melayu " Berdikit dikit, lama lama jadi bukit". Mereka ambil peluan berniaga ditanah tinggi

15 tahun lalu, saya berkesempatan ke atas bukit belakan banggunan Tabung Haji Bayan Lepas. Saya dikenalkan dengan seorang belia Cina yang tinggal atas bukit sana. Oleh kerana diatas sana ada aliran mata air yang kuat, pemuda Cina ini telah membuat kolam ikan hiasan. Kolam yang pemuda ini buat bertingkat, kurang lebih 10 kolam. Air dari kolam atas akan mengalir ke kolam bawah, dan begitulah sehingga kolam terbawah. tiada guna modal untuk kuasa letrik atau minyak untuk motor angkut air. Apabila saya temubual dia, dia maklumkan kepada saya , dia mengekspot satu lori 10 ton setiap minggu ke Singapura. Tuan kira sendiri la, berapa dia dapat . Pemuda ini kaya kerana peluang berniaga di tanah tinggi.

Di Busan Korea, Di Berastagi, Indonesia dan banyak lagi mereka yang berjaya ambil peluang berniaga di tanah tinggi.

Amabil Peluang perniagaan di tanah tinggi, Jangan tunggu sampai masuk dalam tanah!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan