RAHSIA PERKAHWINAN PANJANG

Kahwin ialah satu ikatan yang diamalkan oleh semua manusia sejak Nabi Adam lagi.
Kisah Nabi Adam beristerikan Hawa telah terakam dengan jelas, dan menjadi iman kepada semua agama agama langit. Keturunan Nabi Adam, Khabil dan Habil terkenal dengan kisah perebutan isteri yang juga menceritakan bab kahwin.

Kahwin ini adalah fitrah dan kehendak naluri manusia, sedap, nikmat dan indah ,Tapi macam mana nak kekal ikatan kahwin tadi?

 Ikatan perkahwinan ini akan diakui oleh semua bangsa dan agama didunia.

Kisah perkahwinan raja raja dan pembesar dunia sering dijadikan kisah indah didalam novel maupun tulisan sejarah dunia.

Amalan meyambut perkahwinan juga diamalkan dengan berbagai cara yang penuh bersopan berpegang tangan sambil disaksikan oleh pembesar atau ahli agama, sehingga zaman dunia sebelah barat menodai, dengan amalan rendah sopan dan moral semasa ikatan perkahwinan itu sedang berlangsung , mereka bercium dikhalayak, dan sehingga ada yang mengambil minuman memabukkan, dan persetubuhan kadang kadang dilakukan di hadapan khalayak, namun saksi masih digunakan semasa perkahwinan itu diikat.

Indah, sedap dan nikmatnya perkahwinan itu sehingga mereka gagal sembunyikan tindakan naluri. tetapi bagaimana meneruskan bahtera perkahwinan ini?

Islam mengiktiraf semua kontrak perkawinan yang terikat sebelum pasangan memeluk Islam.
Agama yang memudahkan kahwin ialah Islam, persetujuan pasangan, restu keluarga dan saksi, dan ijab khabul pun berlaku. terikatlah satu perjanjian hidup. Ada kaedah 'mutaah' ada kaedah 'Misyar' bagi memudahkan. Semua ini untuk mengiktiraf ikatan, kontrak bersama.

Di Turki, terkenal dengan anak muda Islam mereka yang tidak mahu kahwin, sebab nak elak ikatan atau kontak, alasan mereka, ikatan akan meyusahkan. Bila saya berdiskusi dengan mereka tentang rumah tempat tinggal, kontrak hak pekeja, mereka akui bahawa, ikatan kontak lebih menjamin dan terjamin.

Namun masih ada yang berpisah setelah berkahwin. Perempun akan kata 'habis madu sepah dibuang'. Lelaki pula kata tukey(tabung buluh) saja mau, nira sapa mau boleh ambil'

1. Iran melatih anak muda seawal 16 tahun untuk cintai perkahwinan seperti Umu Khatijah, sehingga saat kematian masih setia melayan Rasulullah. Mereka latih seluruh anak muda mereka dihadapan makam di Makah, dengan menganjurkan Umrah..Hasilnya, penceraian di Iran rendah berbanding negara Arab lain.

2.Ahli sikologi mengkaji dan menulis tentang pasangan yang bergaduh bulan pertama perkahwinan sehingga saat nazak, masih bertengkar, tetapi ikatan perkahwinan tetapkukuh, tidak bercerai..

.rahsianya "Stay In The Room"

((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((99)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Karya Nasorudin pula...

Kemesraan Suami Isteri
Masa susah berjalan kaki bersama masa bersembang pun lama
Lepas tu naik gerek duk dekat sembang pun jelas tak bising enjin
Lepas tu beli moto dok boleh berpelok sembang tak berapa dengaq enjin moto bunyi deras..
Pastu beli keta kancil ,,,dok rengang tapi masuk gear beretuh paha bini.
Pastu beli keta iswara dok rengang sikit boh gear pun jarang kena paha,,,tapi kadang2 nak melawak sampai tangan lagi...
Pastu pakai keta besaq dok lagi rengang huloq tangan pun tak sampai nak melawak...
Lepas tu beli keta sorang sebijik...masing2 bawa sorang satu ,,nak beretuh apa dah berentuh sama2 reta boleh la...
Semakin kaya semakin jauh antara kita dengan bini...
Maka dengan sebab tu aku pilih masih kekal dengan keta iswara pasai tak rengang sangat boleh dok melawak dan berempit anak beranak,,
Aku harap bini aku faham pasaipa aku tulis benda benda,,makna kata demi keakraban elok la kita pakai keta tu sekurang2nya 5 tahun lagi..




Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.