Boss Bijak Berani Ambil Pembantu..

Semua pemimpin business pening mencari pembantu,pengurus atau penasihat bagi memajukan usaha yang mula nampak berjaya. Tambah tambah lagi bila usaha perniagaan itu sudah berubah maju menjadi organisasi.
Bila seseorang itu memulakan perniagaan, dia akan usaha sendiri semua kerja. Dari beli barang sehungga ke jual barang dibuat sendiri.

Langkah kanan! Usaha dia ini mula berjaya. Bermulanya seorang itu akan jadi Boss. Dan Boss baru ini mesti mengurus dengan sekala lebih dari seorang. Maka yang baru jadi Boss. mula mencari pekerja..

Bagaimana seorang Boss baru ni ambil pekerja?

1.  Ajak adik beradik yang dekat. Alasan? boleh percaya, tak risau nanti pekerja ambil kesempatan.
 Tindakan Boss baru ini biasanya akan membuatkan tiada ketegasan dalam semua arahan dan tindakan.
  Jika adik beradik Boss tiada pengetahuan atau pengalaman berniaga, semua urusan masih berlonggok atas kepala Boss baru ni. Nak arah, nak marah, nanti putus saudara. masam muka,

2.  Boss baru ni akan ambil jalan mudah dan singkat, dengan ambil pekerja tepi jalan, mungkin kena buang kerja, atau kaki ponteng di tempat kerja lama, ataupun pernah buat silap pada Boss lama dia.
Boss baru ini akan terima nasib lama Boss asal pekerja baru dia.Akhirnya semua akan berlonggok atas kepala Boss baru..

Pilih yang Talent, terbukti dan dah dilihat. Ini boleh dilakukan dengan temuduga, beli dari syarikat lain atau guna perunding kerjaya profesional.

Sebab itu Li Ka Shing bilionair Asia telah berjaya menyelamatkan syarikat yang pernah dia kerja di Tanah Besar China apabila Boss pada  Li Ka Phing berani pilih dia membantu kreatifkan produk pengeluaran kilang Boss dia.

Boss Li Ka Phing melihat kehebatan dan Talent yang ada pada Li  telah terbukti terlebih dahulu, Boss Li telah membuat pilihan yang betul, dengan memilih orang yang telah terbukti berjaya sehingga Li memajukan Kilang Chung Kong.Industries berjaya.

Anda Boss atau Bossy?


Comments

Unknown said…
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan