Kenali Perniagaan Anda Sendiri.
Peniaga yang lahir sebab dari tekanan hidup, terpaksa buat,
dan tiada pilihan lain, berbeza dengan peniaga yang lahir secara merancang,
mempunyai tujuan khusus, dan bercita2 untuk mencipta sesuatu.
Peniaga yang tidak merancang ini juga ada yang berjaya pergi
jauh memandu perniagaan sendiri.
Oleh itu, setiap peniaga mesti kenal perniagaan dia usaha
sendiri secara keseluruhan untuk bergerak maju.
Untuk peniaga kenal perniagaan sendiri, dia mesti membahagi
kepada sekurang-kurang 4 segmen.
Cara yang praktikal saya beri panduan kepada kawan peniaga
ialah.
Kamu ambil kertas saiz A4. Lipat
empat supaya semua bucu bertemu. Bila siap, buka lipatan dan kamu lihat kertas
tadi terbahagi pada 4 bahagian.
Kamu mula menulis ikut bahagian lipatan tadi. Sebab
peniaga berjaya mesti banyak menulis.
Sumber Manusia ini ialah berkenaan hal ehwal pekerja. Bermula
dari borang paling ringkas data pekerja seperti resume, bidang kerja, ikrar
pekerja, gaji pekerja, cuti pekerja, bonus, kenaikan gaji, dan semua yang
berkaitan janji kamu pada pekerja dan keupayaan pekerja tadi.
Semua rakaman tulisan ini dibukukan jadi Kontrak Kerja.
Dari
pemohon kerja sehingga sudah berkerja dan berhenti kerja yang terbuku dalam
kontrak pekerja yang sudah pernah kamu lalui ini akan membantu kamu kenal siapa
pekerja yang boleh kerja dengan kamu.
Pekerja KFC, MacD, masa bekerja pakai pakaian seragam, masuk
kerja ada Punch Card dan semua
peraturan kerja sudah ada.
Mereka tak perlu tempik, jerkah yakni menggunakan
suara tinggi untuk sesuatu arahan, permintaan atau pembetulan.
Berbeza kedai mamak yang tiada
pakaian seragam. Pekerja atau tauke kedai mamak akan guna suara tinggi arah
tukang masak dengan membuat panggilan
dari meja pelanggan, dan tukan masak atau pembancuh minuman akan tempik ‘siap’
kepada pelayan., tujuan untuk mengarah ambil makanan untuk dihidang pada
pelanggan.
Seorang Cina, sama ada Tauke atau pelayan hadapan kedai spare part yang saiz perniagaan’ satu pintu kedai’, akan tinggikan suara, minta pekerja Indonesia atau Bangladesh yang bertugas bahagian belakang di rak2 barang untuk carikan barang2 yang diminta pelanggan dan dibawa ke kaunter hadapan.
Seorang Cina, sama ada Tauke atau pelayan hadapan kedai spare part yang saiz perniagaan’ satu pintu kedai’, akan tinggikan suara, minta pekerja Indonesia atau Bangladesh yang bertugas bahagian belakang di rak2 barang untuk carikan barang2 yang diminta pelanggan dan dibawa ke kaunter hadapan.
Pusat khidmat
pelanggan Samsung pula akan menerima aduan dari pelanggan di meja hadapan.
Setelah di semak dan ditaip rekod dalam computer aduan2. Pelayan Samsung tadi
akan maklumkan tarikh dan waktu untuk pungutan, dan masa yang sama , pelayan
Samsung tadi bawa telepon pengadu ke store belakang dengan tangan dan kaki,
bukan dengan mulut, macam kedai Spare Part di atas.
15 tahun lalu satu
syarikat kontarktor binaan di Pulau Pinang terkenal dengan kerja siap sebelum
tarikh perjanjian (ahead of schadule) . Pemilik perniagaan ini pernah bekerja
di luar negara selepas belajar, sebelum balik ke Malaysia.
Semua pekerja binaan
syarikat ini tidak boleh ambil duit upah ikut suka pekerja macam amalan hampir semua
kontraktor lain. Sebab, masa pengambilan pekerja, syarikat ini telah menetapkan satu perjanjian
masa ambil upah sekiranya pekerja setuju kerja.
Kalau bank2 buat majlis suai
kenal dan dailoq pelanggan dan majlis itu dihadiri pemilik syarikat ini,
pegawai2 bank akan rasa takut2 untuk berdepan dengan dia, sebab dia akan sering
tanya tempoh proses pinjaman dan skim2 tawaran yang bank setuju bagi. Sebab dia
boleh buktikan waktu bekerja sesuatu subjek.
Pembekal bahan binaan dipilih
dengan cara tender terbuka dengan syarat2 waktu hantaran dan harga. Dia berjaya
siapkan semua projek binaan sebelum tarikh janji serah kepada pemilik.
Dengan kita kenal perniagaan kita, berkenaan budaya pekerja,
Perniagaan itu akan terus maju dan hidup lama. Sebab peniaga itu akan tahu
dimana dia akan dapat pekerja pada masa hadapan.
2. 2. Kewangan
Ruang ke 2 yang kosong atas kertas A4 tadi, peniaga tulis
KEWANGAN. Dari pada voucer keluar masuk wang, jumlah pety cash, jenis system
akaun yang digunakan, tarikh bayar gaji,
tarikh bayar pembekal, Jens bank, masa bank in duit setiap hari, kaedah
keluarkan cek.
Kaedah bayaran tunai, berapa % jumlah keuntungan akan dapat
dilihat dari rekod kewangan ini. Semua data ini dibukukan dan kamu akan lihat
tabiat syarikat kamu dapat wang, dan belanja wang.
Semua angka2 kewangan ini akan membantu peniaga tadi kenal
perniagaan sendiri. Berapa jualan,
untung pada sesuatu hari/bulan /tahun . Bila jualan naik, dan bila hari jualan turun.
Anda juga boleh tahu tabiat atau budaya urus duit. Samada
dari dalam poket sendiri atau dari arahan Bank. Atau dari cara tukar2 cek
dengan pelanggan. Dan anda boleh bandingan perniagaan anda dengan budaya
perniagaan yang berjaya atau pun yang mundur.
Peniaga UpTown PERDA
akan buat strike perniagaan
pada setiap bulan Ramadan dan Disember. Bulan bulan ini yang orang ramai
membeli. Mereka akan longgok barang jualan sehingga penuh. Sebab mereka tahu
barang akan habis.
Keyakinan ini, ikut rekod jualan lepas mereka, dan jumlah
wang yang mereka kumpul. Walaupun kadang kala, terpaksa telan ubat tidur sebab
cerapan atau bacaan pasaran tak menjadi. Dan tahun hadapan peniaga2 ini akan
ulang perkara yang sama, dan begitulah tahun2 seterusnya.
3. 3. Stok dan Bahan.
Ruang ke 3 kertas A4
. Stok dan bahan jualan mesti diurus oleh peniaga dengan baik. Semua rekod dan
susunan (kalau perlu lukis plan kedudukan barang). Nama barang dan tarikh
barang terima dan tarikh luput, jumlah barang, baki barang.
Semua data ini
sangat membantu peniaga mengenal pasti bahan jualan supaya tidak beli lebih
dari jualan sehingga rosak dalam simpanan.
Data ini juga membantu mengesan
kecurian bahan oleh pekerja atau pelanggan, atau pembekal. Mengurus stok bahan
akan memberi gambaran jelas bagaimana perniagaan anda diuruskan dan pelanggan
anda mendapat barang serta kakitangan atau pembekal jujur atau sebaliknya.
Seorang pengusaha kantin sekolah telah menyusun tin2 susu
secara Piramid. Kenapa? Budak sekolah memang terkenal nakal dan berbangga
dengan kerja kerja salah. Mencuri bahan jualan kantin adalah kegemaran mereka.
Dengan cara susun tin2 susu secara
piramid, pengusaha kantin ini akan cepat kesan kecurian. Mustahil 50 tin susu
disusun secara piramid boleh dicuri dari mana mana sudut tanpa meninggalkan
keadaan ganjil atau ruang lompong.
Pengusaha kantin ini kenal perniagaan sendiri, pelanggan dan pembekal serta
anasir luar. Dan dia berjaya menambah untung perniagaan.
Bengkel baiki kereta yang ada plan susunan dan lokal
simpanan tool/peralatan akan lebih cepat bertindak atas kerja, dan
peniaga ini dapat menjimatkan belanja membeli alatan kerja yang semuanya mahal.
Kawan saya perniagaan dia memberi
latihan perniagaan kepada bengkel2 kereta telah cerita pada saya, ada bengkel
terpaksa beli screw driver sebulan
lebih dari 5 unit untuk ganti yang hilang, sebab peniaga bengkel ini tidak ada
kaedah semak/simpan barang. Bahan jualan bengkel juga mesti diurus, sebab
barang2 ganti kenderaan ini mahal harga. Kalau hilang boleh rugi banyak.
4.
4 .Pemasaran
Setelah peniaga kenal kekutan tenaga kerja, keupayaan
kewangan dan bahan yang sudah tersedia, peniaga sudah kuasai perniagaan yang
diceburi dan akan buat satu package
tawaran kepada pelanggan.
Semua peniaga
akan mempunyai cara, strategi menjual barang kepada pelanggan. Strategi ini
perlu di rekod dan di bukukan. Siapa pelanggan, pendapatan pelanggan, kawasan
tempat tinggal dan alat perhubungan seperti tel, email, dan seumpama.
Ada peniaga
dapat kenal pelanggan bermusim atau pelanggan tetap. Kaedah pasaran setelah peniaga kenali pelanggan
adalah pendekatan paling berkesan.
Klinik 24jam atau Klinik 16jam. Cara klinik swasta mempamirkan waktu rawatan
sebagai strategi pemasaran, sebab Doktor pengusaha klinik tahu pelanggan klinik
akan datang tidak ikut waktu tertentu seperti jual tiket panggung wayang yang
hanya perlu iklan waktu tayangan.
Seorang kenalan saya yang banyak nasihatkan saya. Dia bekerja
selaku pensyarah kejuruteraan awam di university
tempatan, dan dia ada PHD dalam bidang pemasaran. Dia mengajar bagaimana teknik
pemasaran jual taman perumahan berubah mengikut kehendak pelanggan dan budaya
hidup.
Dia beri contoh.
30 tahun dulu,
semua iklan perumahan akan menekankan plan tapak rumah, saiz, jumlah dan
kedudukan bilik. 20 tahun lepas, semua iklan jualan rumah akan menonjolkan
jarak rumah dengan kemudahan awam, seperti sekolah, pasar, stesyen, dan
jalanraya.
10 tahun lepas, iklan2 perumahan mula menjual gaya hidup. Iklan
pemaju perumahan akan menunjukkan seorang kanak2 perempuan duduk atas buaian yang berhayun. Dan lebih extrim lagi,
iklan jualan sekarang hanya letak gambar di bill board, titisan embun dihujung
daun. Yang menariknya semua pemaju perumahan boleh jual rumah2, semasa tanah
yang jadi tapak perumahan itu masih hutan belantara. Bila peniaga /pemaju
perumahan ini kenal perniagaan mereka dan mereka mampu menjual anggan angan masa
depan mereka.
Sekarang kertas A4 ini telah kenalkan budaya/cara perniagaan
kamu sendiri, dan kamu layak berjaya dalam perniagaan kamu sekarang dan pada masa
hadapan.
Comments