Kaya kalau kenal pelanggan.

Saya nak tanya, saya ada masalah dengan pelanggan tempatan, maksud saya, pelanggan yang duduk dekat.
Boleh kata 70% pelanggan saya orang luar. Ada dari Penang, ada dari Ipoh, ada dari Alor Star, ada juga mai dari Sabah.
Keluhan Cg Shahidan pemilik kedai baju seragam sekolah yang berjaya di Parit Buntar, sambil bertanya pada saya semasa saya hadir melayan anak2 Muallaf mendapat set kelengkapan persekolahan dibiayai oleh Masjid Cina Titi Papan.

Pelanggan kita.
Kita mesti pastikan pelanggan kita, jadi pelanggan kita. Sebab pelanggan kita itu ialah pelanggan setia kita. Pelanggan orang pula, bukan pelanggan kita.

Kita peniaga mesti berusaha kenal dengan budaya dan tabiat pelanggan kita. Kita jangan tamak.

Contoh.
Syarikat budget hotel tidak akan peduli pelanggan hotel 5 bintang, sebab kehendak dan tabiat pelanggan 5 bintang berbeza dengan tawaran budget hotel sediakan. Tapi kalau dia datang, kira bonus la.

Contoh saya bagi disini lagi. Buah durian. Semua orang tahu buah durian 'Raja Buah'. Durian mempunyai peminat tegar,sehingga sanggup bayar berapa sahaja harga untuk dapat nakan. Tapi ramai juga tidak boleh makan, malah nak ambil bau/hidu pun tak boleh. Pening, loya atau muntah, jadinya.

Sama juga meniaga kita. Sebaik mana pun kita, kita tak akan mampu menarik semua golongan untuk berurus niaga dengan kita atau melanggan dengan kita.
Saya dah tulis 5 tip pelangan setia sebelum ini.

Meniaga secara rasional bukan emotional.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.