Islam Milik Semua

Tengahari ini, dalam sibuk aku melayan program pilihanraya bersama kawan-kawan parti, aku terima panggilan telepon dari seorang kawan yang sama aktif dalam dakwah kepada orang luar Islam.

Azley Stanly , seorang da'i yang sudah banyak kali bersama kongsi pentas dengan aku dalam program 'Berkongsi Pengalaman(SHARING)' beliau yang mampu berkongsi pengalaman penuh keindahan semasa memeluk Islam.
Sekali lagi beliau berkongsi pengalaman baru beliau semasa kami berbincang untuk perkasa lagi kerja dawah melalui Persatuan IKUT. Azley memulakan cerita pengalam beliau 2 minggu lalu di salah sebuah pasaraya besar Pulau Pinang.
Projek setiap Ahad ini mudah, tanya orang ramai 3 soalan saja.
1.  Tahu apa Islam ?
2.  Apa yang kamu suka tentang Islam?
3.  Apa yang kamu tak suka pada Islam?

Dalam masa dia bertemu orang yang lebih ramai tidak bekerjasa dari bekerjasama. Beliau bertemu dengan seorang India yang apabila diajukan soalan beliau terus memberi minat;

Re:       kalau kamu nak ercakap Islam, tak sesuai disini..

Azley  ;kalau begitu, jom kita kesudut sana tu, sambil menunjuk satu sudut yang lebih tenang dengan pengunjung pasaraya.

Re  ;  Ini Islam ka? tanya dia samabil menunjuk seorang wanita Islam pakai 'T' Shirt berseluar ketat dan inner di lengan..

Azley : dia seorang Islam, tapi tak ikut ajaran Islam.jawapan mudah ringkas.

Sampai sudut yang lengan ada tempat duduk, mereka berdua duduk, terusnya India tadi bertanya .

Re  : Linat tepi kamu, Dia Isla sebenar! sambil menunjuk seorang wanita berpakaian longgar dan bertudung labuh.

Azley ; ya benar, dia perempuan yang ikut Islam.

Setelah bersembang lama dan menceritakan pengalaman belia yang mencarai Ugama dana melihat Islam sebagai ugama terbaik dia sambung bertanya

Re ; Aku sudah banyak belajar Islam, tetapi tidak dapat membuka minat aku untuk memeluk Islam, kenapa?

Azley : Kalau kamu mencari kebenaran Allah, kamu pasti satu hari berjumpa. Teruskan usaha mencari kebenaran ini. dorong stanley lagi.

Mereka berpisah dan berjanji bertemu kembali dengan meninggalkan satu soalan kepada Azley. Apa lebih baiknya Islam kamu sehingga boleh membawa aku memeluk agama Islam kamu. Kita jumpa minggu hadapan. Beliau tinggalkan Azley disitu.

Azley pulang kerumah dengan satu cabaran yang besar dalam hidup beliau, seperti berada dalam situasi HIDUP atau MATI. Azley yang juga tidak begitu lama memeluk Islam dan pengetahuan Islam beliau juga tidak seberapa, lalu beliau bermunajat kepada Allah.
" Ya Allah kau telah uji aku dengan sesuatu yang engaku saja Tuhan yang Maha Mengetahui. Ya Allah berilah aku hidayah dan pertunjuk mu untuk aku sampaikan kebesaran Mu"

Satu hari Azley terima panggilan telepon dari India tersebut memperingati akan tarik pertemuan mereka . dan menetapkan tempatnya.Sapai pada masanya, mereka bertemu.

Re  : Aku sudah pergi ke semua rumah ibadat. Gereja, Masjid, Tokong Siam, Tokong Cina , Kuil Hindu, dan aku dapat apa yang aku mohon kepada Tuhan disana. Bukankah Tuhan itu sama saja memberi dan mendengar? Kalau kamu kata Islam baik , semua orang yang ikut agama menjadi baik,mana ada orang ikut ugama jadi jahat. Semua agama sembah Tuhan.
Apakah yang terlalu baik Islam yang sehingga aku dengar, aku akan memeluk ugama Islam ini?

Azley  ; Kalau kamu kata ugama itu baik, macam mana jika pemimpin ugama itu salah, boleh kamu terima. Contoh seorang padri atau Sami minum arak, pasti kamu kata tak mengapa itu hal peribadi dia.
Contoh, kalau Paderi atau Sami bersetubuh atau berzina, kamu kata tak mengapa sebab, suka sama suka atau hak peribadi. betul?

Re:   ya betul, itu hak mereka.

Azley  : Kalau kamu pergi kepada seorang Islam yang minum arak, kamu tanya beliau dalam keadaan beliau sedar, apa hukum minum Arak. Pemambuk Islam itu pasti kata " HARAM". Pergi dan tanya kepada sesiapa penganut Islam atau pemimpin dalam ugama Islam dan tanya hal  arak,zina,riba. Pasti mereka akan jawab salah dan HARAM walaupun mereka terlibat .

Azley :Kamu kata, kamu telah pergi kesemua rumah ibadat. Bukankah jumlah sembahyang dan cara sembahyang berbeza beza. Gerja sembahyang berbeza jumlah, dan beza bacaan, betul.? Kuil kuil semahyang berbza cara dan bacaan betul?

Re   ;  ya betul,

Azley  : Kamu pergi keseluruh dunia dan tanya kepada orang Islam, berapa kali sehari sembahyang. semua pasti jawab 5 kali .
Kamu tanya semua orang Islam dimana mereka berada. bila waktu sembahyang. Meraka kan sebut sama , Subuh waktu pagi, Zohor waktu tengahari, Asar waktu petang, Magrib masa jatuh matahari dan Isyak waktu malam.

Re : ini fakta yang amat menarik dan berbeza dari agama lain..

Azley  : Kamu bangun pagi mesti cari sarapan pagi betul ?

Re      ; Ya.

Azley  : begitu juga roh kita, perlu sarapan seperti sembahyang Subuh, Makan tengahri seperti Sembahyang Zohor, Minum petang seperti Asar, makan malam. begitulah roh kita perlu makan. sepanjang hari. dan Islam ada semua itu..

Re    : Tiada Tuhan Yang Berhak DiSembah Melainkan Allah. Muhammad itu Pesuruh Allah..

Doa Azley telah diperkenankan Allah minggu lepas . Allah makbulkan permohonan Azley dengan memberi kekayaan ilmu seluas lautan dan kebijaksanaan ilmu stinggi gunung dan banjaran. tiada dapat sesiapa memiliki dengan wang dan pangkat

Allahhuakbar!!!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.