KAYA KERANA BERJAGA MALAM

Setiap malam dia buat pendapatan lebih dari RM2000. Senang saja, format semula talipon pintar yang ada android..
Semalam saya diperkenalkan dengan seorang yang mampu membaiki telephon tangan. Oleh kerana saya bermasalah dengan telepon Samsung saya yang semakin lembab fungsi dan tindakbalas dan sering restart .

Saya didatangi beliau jam 11.30 malam dan saya pelangan dia yang ke 3 selepas matahari terbenam dan dia masih ada 3 lagi pelangan yang perlu dilawati.

 Jam 3.30 pagi dia hantar telepon saya yang sudah siap diabaiki dirumah dengan upah RM480.

Biasanya, malam orang akan tidur dan malam dijadikan untuk beristirehat . Ada orang yang tak sabar menanti malam, tambah tambah yang baru naik pelamin.

وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا (10) وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا (11)

“Dan Kami jadikan malam sebagai pakaian. Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan.” (QS. An-Naba’: 10-11)

Tapi bagi mereka yang menghidupkan malam, begitu ramai yang berjaya, dan menjadi kaya serta mampu membuat sesuatu keajaiban.

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا
"Dan pada sebahagian malam Tahajudlah kamu sebagai satu ibadat tambahan bagimu, Mudah mudahan Allah mengankatmu ke tempat terpuji" (al-Israq 79)

Sultan Solehudin Al Ayubi, telah menggunakan malam untuk mengankat kapal perang melintasi bukit dan menintasi selat Malmara dan menawanKonstantinopel dengan berjaya.





Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan