Fikiran Beku dan 5 Cara Cairkan




London sekarang musim panas.

 orang berpusu pusu ramai datang ke kota mata wang dunia ini. 

Saya salah seorang dari jutaan manusia yang bergerak aktif kesana sini.

Berbanding Malaysia yang bermatahari 365 hari setahun. Pun begitu, 50 % penduduk Malaysia kekurangan Vitamin 'D' yang bersumber dari matahari. Apa salah penduduk Malaysia?

Pada musim sejuk Disember, dimana mana ada ais, sejuk dan menyakitkan. Kalau kita nak keluar rumah kita tak mampu berjalan 5-6 pintu kedai, terpaksalah kita masuk ke dalam kedai untuk memanaskan badan dengan "hitter" yang dipasang di hampir semua kedai dan banggunan. , Biasanya semua aktiviti beku,

Beku ini satu fenomenan yang boleh berlaku pada pemikiran, tindakan. Individu atau organisasi, tidak terkecuali terkena alam beku ini.

5 tips Cairkan Beku.

1.  Sentiasa ada sasaran Baru.
Musim sejuk 4 tahun dulu saya ke Gunung Sinai yang penuh Ais. untuk elak beku membalut saya, saya terus berjalan dan menggeselkan tapak tangan untuk terus rasa panas, dan mencari khemah atau gua perlindungan yang boleh panaskan badan. 

Emak kita akan ubah setiap hari menu masakan dan makan pagi kita untuk kita terus berselera makan. Ibu kita elak beku selera kita.
meletak sasaran dan bergerak ke sasaran itu satu kerja elak beku atau mencaikan beku.
apa sasaran perniagaan atau organisasi kamu?
apa tempat tuju kamu dan sasaran kamu?

2.  Mendekati Badan Lain.
Jangan biru pemikiran kamu. Ini cerita lain..
Bila sampai di khemah perlindungan saya terus ambil blanket dan balut badan serta berhimpit himpit dengan pasangan dan orang ramai yang ada disitu.

untuk cairkan beku berfikir dan bertindak. Kamu mesti mencari rakan baru dan kamu mesti mendekati peluang yang ada serapat mungkin.

Kalau berorganisasi. Kamu orang bawah. Kamu himpit orang atas. Kalau kamu orang atas , kamu himpit dan dekat dengan orang bawah.

Kalau berniaga. Cepat2 cari rakan baru atau dekat dengan tempat yang bawa banyak pelanggan. R&R Lebuhraya/Pasaraya? Stesyen Bas/Texi, Keretapi/Kapal Terbang.Atau kamu dekatkan dengan bank2 yang ramai orang

3. Mengambil minuman atau apa2 yang boleh panaskan badan.
Saya hulurkan 5 genih/pound Mesir untuk dapatkan syiee atau teh panas untuk bantu saya halang ancaman beku semasa di 3/4 ketinggian bukit Sinai tempat Nabi Musa berbicara dengan Tuhan. 

Walaupun ada souvenirs yang banyak dijual, saya dah tak peduli.

Dalam keadaan beku dan buntu usaha, kamu mesti tegas belanja kepada perkara perlu dan utama sahaja. Jangan beli benda yang tidak banyak membantu kita melincinkan kerja2.
Kira2 biar lebih membantu kita bergerak.

4. Bersedia untuk meneruskan perjalanan.

Keadaan sejuk yang beku dan ais sekeliling boleh buatkan kita patah semangat untuk meneruskan perjalanan.. begitu juga business yang sudah lama berjalan dengan model dan modul yang sama, akan buatkan kita beku melihat,bertindak dan bergaya apa keadaan.

 Contoh, nelayan dengan pukat 20 meter. perahu kecil dengan air pasang 2 kali sehari. Apa boleh bawa kelebihan hasil pada tangkapan. Pasti sama dengan apa yang dia mula usahakan 5 tahun lalu. 

Pasar bisik Kuala Muda mengajar nelayan mendapat bayaran lebih dari hasil sama dengan mereka membawa ke pelangan satu raga dan kemudian lagi satu raga. Ini supaya pelanggan bermain harga pada barang terhadap. 

Mereka menambah kekuatan enjin bot serta di pasang robot penaik pukat supaya membantu cepat pergi dan balik dan guna masa lebih pendek bekerja, lebih jimat Nathan dan  hasil pula tambah nilai.

5. Sebenarnya untuk sampai ke puncak Sinai, saya menyewa pemandu jalan bangsa qibti bagi membantu menunjukkan jalan dan dan mengelak saya salah jalan dan salah guna masa. Dia sememang mahir jalan2 mendaki  walaupun dalam gelap malam. 

Untuk usaha usaha yang sudah lebih 2 tahun . Kamu mesti mencari jurulatih, consultan dalam me lanjutan usaha kamu. 
Coach atau consultan begitu ramai dalam pasaran sekarang. Dan sudah terbukti berjaya membantu usaha dan usahawan berjaya.

Yang penting cairkan ais yang beku dulu. Dan kamu mampu bergerak.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan