Nak Jualan Laku Di Pasar

2 minggu ini, saya telah dipanggil, ditahan di jalanan oleh beberapa peniaga.
Ada yang minta jumpa dengan saya walaupun jam dah 2 pagi.

-Boleh kah saya besarkan perniagaan saya. Orang kata, ekonomi tengah merudum.
- Boleh ka perniagaan saya hari ni Abang Zol, saya dah naikkan harga kuih yang saya jual. Kueh lebih RM0.10 dan nasi /bihun bungkus RM2.20. Lebih mahal dari semua gerai2 lain disini.
- 3 tahun lalu, jualan saya tak kurang RM3000/hari. Tapi hari ni tak sampai RM300/hari. Saya dah buat pakej jualan murah. Tapi tak jalan juga.

Pertanyaan menjurus pasal pemasaran atau "Marketing".
Marketing ni macam 'masuk dalam bakul angkat sendiri'. Sendiri kena berusaha memperkenalkan barang/perkhidmatan yang kita tawarkan kepada pelanggan kita sehingga menjadi satu keadaan, jualan itu berlaku.
 5 kaedah Marketing yang berjaya sehingga pelanggan membeli.

1. Barang/perkhidmatan Jualan.

Untuk berlaku satu kejadian jual beli, mesti ada barang/ perkhidmatan yang di tawarkan oleh penjual dan barang itu di perlukan oleh pembeli.
Barang/perkhidmatan di tawarkan itu diperlukan untuk di makan, pakai, nasihat, latihan atau mungkin untuk kebanggan oleh pembeli.

2. Cara Persembahan Barang/Perkhidmatan.

Untuk menjadikan barang/perkhidmatan itu berlaku jual beli. Kaedah mempersembahan amat perlu serasi antar


Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan