Bina Pelanggan Setia Perniagaan

Peniaga nak pelanggan.
Aisyah berkata: “Bahawasanya Rasulullah SAW itu selalu jelas sehingga difahami oleh semua yang mendengarnya”
(Hadis riwayat Abu Daud)
1. Peniaga bila meniaga mesti ada pelanggan. Macam mana nak cari pelanggan , macam mana nak supaya pelanggan itu sentiasa beli di kedai kita.

2. Setiap peniagaan wujud dengan ada pelangan. Samada peniaga itu nak pelangan macam mana, terpulang kepada peniaga tadi membentuk dan membudaya jenis pelanggan.

2.a. MacD tumpu pelangan kekeluargaan.
2.b. Kedai runcit Aceh tumpu pelanggan kawasan pendapatan rendah.
2.c. Ada perniagaan yang pelanggan dia kerajaan.
2.d. Ada peniaga pilih syarikat swasta sebagai pelangan.
2.e. Ada peniaga pilih pasaran terbuka sebagai pelanggan.

5 langkah Cipta Pelangan Setia.

1. Mula Dengan Mendengar.

Bunyinya mudah, tapi tak ada bahan penyukat yang boleh kita guna macam penimbang di kedai untuk tengok berat/ringan, untuk kita sukat kejayaan menarik pelanggan kita ialah, dengan mendengar masalah dan menawarkan penyelesaian masalah kepada pelanggan tadi, dah selesai masalah, pelanggan akan suka dengan kita. macam kereta rosak. Bila pomen datang, 5 minit siap, dan boleh terus jalan. Kita pun suka kepada pomen tadi.
Mendengar kesemua masalah pelangan adalah mustahil. Tetapi mendengar apa yang dapat sentuh kehendak hati kecil pelanggan yang mampu kita bagi dia rasa satu sentuhan, macam tangan kita sentuh dia.

A. Kedai runcit Aceh kecil, tapi boleh beli sedikit mana pun barang, atau nak apa pun ada dalam kedai dia. kaunter bayaran dekat, tak paya jalan jauh2 untuk bayar. Tengah malam tamu datang boleh pi beli nyior,udang atau mee basah untuk masak jamu tetamu.

B. Kedai kopi Starbucks gaya kelasik, dengan warna hitam. tak nampak tempat bancuh kopi, dan pekerja beruniform. tidak perlu tengking dan jerkah minta order minum, anda cuma perlu tanda di borang kecil ikut kod di menu kad.

Ini berkait rapat ‘ Kenapa Bentuk Budaya Perniagaan Perkara Wahid Pada Syarikat’.

2. Mengumpul Data Pelangan.

Mengenali gaya hidup pelanggan, kehendak dan jalur kelakuan, membantu peniaga kreatif buat tawaran.
Pendapatan, pekerjaan. No Tel, email, FB dan seumpamanya

A. Coca cola buat pertandingan himpun gabus dalam tudung botol untuk dapat hadiah melalui isi borang penyertaan yang perlu diisi data2 perserta bakal jadi pelanggan.

B. Karnival Riang Ria menawarkan kupon cabutan bertuah pada setiap belian RM10 dengan mengisi data peserta dan masukkan dalam tong cabutan.

mengumpul data pelangan akan mengenalkan kita lebih dekat dengan pelanggan kita....

3. Pupuk Budaya Kebertangungjawaban.

Sasaran perniagaan ialah membentuk garis kepercayaan dengan semua tawaran janji mesti ditunaikan dan dapat dirasa oleh pelanggan. Semua kesilapan minta maaf dan kalau perlu gantirugi diberikan.

A. Syarikat Nasi Kandar yang ada puluhan cawangan telah dapat kesan satu penipuan, Cina pembekal beras di Georgetown telah menipu timbangan setiap guni beras kurang 2kg.
Apabila kontrak pembekalan dia diberhentikan, tauke tua syarikat beras datang dan mengaku salah atas dan meletakkan kesilapan atas pekerja dia. Dan dia minta maaf serta berjanji akan ganti balik semua kerugiaan sepanjang pembekalan sebelum ini mengikut bil2 belian, dengan ditambah 2kg pada setiap guni beras yang akan dibekalkan semula pada masa depan sehingga jumlah belian atas bil lalu. Dan kontrak Cina beras ini disambung semula.

B. Jam 11 pagi terpacak. Kedai Mak Chik 50an jual nasi tengahari, siap hidang makanan dengan  menu spesial, sambal belacan dalam lesung tumbuk yang jadi pilihan ramai kontraktor dan pekerja kilang yang akan penuh kerumun gerai kecil dia.
Jadikan cerita. Mak Chik ni bertemu jodoh dengan jiran gerai sebelah. Bila tengahari saja Mak Chik ni hilang(orang kata nampak dia masuk kedai sebelah dan tutup pintu) akibatnya sambal belacan dalam lesung tumbuk dia habis, tidak ada yang boleh tumbuk semula. Dan kerap juga Mak Chik tutup perniagaan sebab Pak Chik suami baru lebih pandai tumbuk sambal(ini tambahan penglipurlara).
Akhirnya pelanggan hilang sebab Mak Chik ingkar tawaran masa, dan menu telah dia janji pada pelanggan.

....Inilah dia kenapa perlu budaya perniagaan menepati janji...

4. Jelas, Terang dan dirasai.

Kebiasaan peniaga akan membuat lonjakan perniagaan bila dia berjaya mendengar kehendak pelangan, dia menganalisa dan bertindak menjadikan satu budaya yang disenangi bersama antara peniaga dan pelangan. Bagi jelas ternampak dan terasa keistimewaan kita.

A. Dulunya kedai KODAK akan dikenali kerana warna hijau apple yang striky. dan dalam kedai KODAK hanya ada jual Film, Kamera, sedikit peralatan Kamera dan frame gambar dan studio gambar. tidak ada nasi lemak, kain ela atau ubat jamu.

B. Feri Pulau Pinang pula slow dan sightseeing, untuk orang yang suka melangut dan yang dalam lamunan, juga pada kaki liat kerja.

Pentingnya pelanggan kita nampak perniagaan kita dengan jelas......

5. Merayakan Kejayaan Membudaya Pelangan.
Hasil kejayaan peniaga mengenali pelanggan sebaik2nya. Peniaga boleh mengiktiraf pelanggan dengan menghantar kad Selamat Hari Raya atau Kad  Selamat Hari Jadi. Sekarang ini iktiraf pelanggan boleh dengan jadikan dia group WhatsApp atau group Facebook. Sering menghubungi pelanggan dengan menonjolkan nilai2 budaya perniagaan kita.

Sekarang anda telah memiliki pelanggan setia yang akan membeli dan menguntungkan perniagaan anda.
Mudah mudahan semua jadi berjaya lepas ni. Atau kita sama sama minum kopi saja.

Zolkifly Md Lazim
Presiden GroupDBM Hospital



Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.