Jepun Tertinggal Bas

Kichiiro tiba di stesyen kereta St Pancras untuk mengikuti latihan di Platt, kereta yang menuju ke Manchester telah berangkat meninggalkan stasyen kereta sewa.
Dia terlepas kereta sewa yang telah dijadualkan perjalanan dan menepati jadual itu.

"Jadi begitu cara kerjanya" pikir Kiciiro seorang pimpinan Toyota pada sekitar 1936, awal kilang ini bermula di Jepun. " Jika sebuah kereta berangkat tepat pada waktu, maka anda kan tertinggal kereta meskipun hanya terlambat 1 minit. Kini saya harus menunggu beberapa jam sehingga kereta berikut datang.Kereta berangkat tepat pada waktu. Saya berfikir adakah idea ini tidak dapat diterapkan pada operasi kilang.."

Perjalanan ke Bangladesh kali ini banyak mengajar saya bagai mana melonjakkan sesuatu usaha kepada puncak kejayaan. Bangladesh yang saya kagum kerana mampu mengurus manusia seramai 160juta nyawa tanpa meruntuhkan nilai budaya dan kehidupan itu amat berpotensi untuk maju dan berubah.

Bayangkan jalanraya Dhaka yang tidak pernah tidur dengan jem dan sesak isinya, terdiri dari beca kayuh, beca sekuter, kereta kebanyakan didominasi jenama Toyota , Bas yang hampir lekang dinding padat dijalanraya, padat kekadang pejalan kaki pun tak mampu melintas semasa lampu trafik merah, . Mana ada masa dan peluang yang sesuai mereka nak baiki jalan yang berdebu dan berlubang.

Bangladesh, Aceh, mau pun Indonesia, yang mempunyai sumber manusia besar, kadar berpendidikan tinggi, sumber mineral asli banyak, kenapa mereka tidak melonjak?

Ketepatan masa untuk satu temujanji amat susah nak ditunaikan, kerana masa terbuang diatas jalan. Atau kita terpaksa belanjakan lebih masa kita untuk satu temujanji, yang kalau di Korea kita hanya ambil masa 20 minit perjalanan kenderaan awam, di Dhaka 2-3 jam masa di perlukan untuk kerja yang sama. menyebabkan produktiviti menjadi lemah.








Malaysia agak kedepan sedikit dalam perkidmatan awam, namun ianya makin menurun apabila minggu lepas saya terpaksa membuang masa tambahan 20 minit kerana Komuter di jadual semual waktu perjalanan saya ke Subabg Jaya, 30 minit tambahan semasa saya terperangkap dalam Komuter dari Batu Caves ke KL Central, disebabkan jadual semula perjalanan dilakukan ketika saya dalam perut Komuter. Malaysia juga terpaksa membelanjakan berkali ganda untuk mendapatkan barang yang baik seperti kapal selam , mesin perubatan dan seumpanya.

Kalau kita nak maju personaliti, perkumpulan, dan negara pastikan 'Just In Time'

1. Foto salah satu simpang di Dhaka yang sesak dengan beca.
2. Kenderaan awam paling popular dan paling buat problem trafik di pekan kecil antara Dhaka ke Chitagong.
3 Malam di Cox's Bazar 12 jam perjalanan dari Dhaka yang sesak sehingga tak mampu saya melintas jalan.
4. Pengankutan air yang digunakan di sebuah desa. macam kapal selam Najib. timbul setengah tenggelam yang lebih.
5.  Skuter texi sedang berbaris hampir 59 buah tunggu isi gas sampai 30 minit-sejam baru dapat.
6. sampan yang digunakan sebagai Feri ke perkampungan awam perempuan dalam , lelaki atas bumbung
7.8.  Atas jambatan tercanggih di Bangladesh bersama rakan baru saya para usahawan muda sana.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.