Business trip


Hari ini saya ajak kawan kawan meneroka satu peluang baru yang mungkin jadi kerjaya baru atau pendapatan sambilan.

Di Chiang Mai ,Thailand adalah antara pasar jualan lembu hidup terbesar di Asia, mereka berdagang dengan kaedah timbang/berat, kira kepala,borong sekumpulan, dan lelongan terbuka,

Saya merujuk kepada satu cawangan PAS di Kepala Batas, iaitu Cawangan Rantau Panjang, Hari raya yang baru ini mereka bergotong royong sembelih dan jual daging lembu,mereka berjaya menjual 5 ekor lembu. Dalam masa 24 jam cawangan ini berjaya menambah tabung mencecah 4 angka RM.


Satu lagi rujukan ialah di Malau Kedah, seorang India telah sampai ke seluruh pelusuk dunia dengan hanya berdagang lembu,dimana negara pengeluar lembu dia akan sampai dan memborong lembu untok di perdagangkan di sini, beliau menjadi usahawan lembu hidup yang kaya raya di utara Malaysia sekarang ini.
Bayangkan!! untok Korban Raya Haji ini setiap Daerah di Malaysia memerlukan lebih 30 ekor lembu untok di korbankan,siapa bakal menjadi pembekalnya?

Jadi sesiapa yang berminat mengikut trip ini berlepas 12 oktober 09 dengan Air Asia, dari Bayan Lepas ke Bangkok,dijemput di sana oleh pegawai vetarina Thailang, di bawa bermalam di Chiang Mai, 13 Oktober 09 melawat pasar lembu dan kaedah kawalan kesihatan dan jangkitan ternakan bagi urusan ekspot, 14 Oktober, melawat sempadan Burma dan sekiranya berpeluang masuk ke Burma melihat perdagangan batu batu permata antara yang terkenal didunia 15 Oktober ke Bangkok dan bersipa pulang ke Bayan Lepas, boleh hubungi saya di 012-4810074 melalui sms atau panggilan. tarikh akhir tempahan ahad 4 Oktober 09.

Comments

Abdullah said…
Salm..beli lembu! tokay funfair ,tokay serangga,nak tukag kerjaya ka?
...heheh

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan