Cek tak Puasa


Apabila kita bincang kemajuan.pastinya orang akan bekiblat ke barat, ke jepun, kenapa kerana mereka lebih berjaya dan mendapat sokongan, dari segi perniagaan, mereka lebih mendapat sambutan walau dalam apa juga bidang.

Dalam satu perbincangan dengan kawan saya semasa nak ke Putrajaya, integriti jadi tajuknya.Dimulakan cerita sikap orang Malaysia berhubung dengan cara guna cek dan pemahaman tentang cek sebagai mata wang.

Dia cerita kawan dia Mat Pakistan jutawan dari USA, bepindah ke Malaysia dan berniaga, umur dah 40an, ceritanya dia teramat malu sebab seumur hidup sekali ini cek dia kena tendang sebab dia silap tulis dan kesilapan dia tak mengubah maksud cek itu,dia ke Bank memarahi pengurusan Bank tersebut, ini duit aku,cek aku aku punya suka la nak tulis apa, kerja kamu pastikan maksud cek itu kerana aku dah sahkan dengan tandatangan,dan kalau tak faham call tanya pengesahan! , ini pemahaman orang luar tentang cek.

Orang Malaysia pula anggap cek itu Bank punya bapak punya, dia suka suka saja nak tendang dan bagi kena tendang.

Saya cerita bagai mana saya mempunyai beberapa keping cek yang 'pok' dalam simpanan, kalau di Barat dan sebahagian Arab,Jepun,Korea, menipu cek di anggap jenayah berat dan hukuman cash akan di terima, malah masyarakat mereka malu teramat kalau cek bermasaalah, tapi di Malaysia selamba saja rakyatnya bermain dengan cek.

Ada juga dengan saya cek dicuri dan di tunaikan, Bank boleh benarkan walaupun tandatangan dan cop berbeza. saya repot polis sampai 5 tahun polis tak buat sisatan, jumpa Ketua Polis Negeri mengadu, dia juga nga nga dan lepas tangan, saya siasat sendiri dan bawa bukti penipunya sekali, polis buka Fail pun tidak, bengang ka bangang polis Malaysia saya tak tau, Penguatkuasa pun tak ada kredibiliti, rakyat tak berintegriti,

Berpuasa sebulan nak jadi bertakwa(integriti la tu bahasa bangang) dalam puasa dan lepas puasa masih tak jalan kerja, tak beretika, tak profesional.

Puasa macam tok sami !!!
Doa macam sembah pokok !!!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan