Untung beringat awal

Terpaksa berbaris panjang untuk urusan Tabung Haji.
Orang tua selalu pesan '  Untung yang Beringat' merujuk kepada orang2 yang buat perancangan dan persiapan masa depan.
Sepanjang wabak COVID19 melanda dunia. Malaysia memperkenalkan dasar PKP bagi mempertahankan penduduk dengan tindakan plan kesihatan menyeluruh dan mengekal kehidupan rakyat supaya lebih selesa.
Beberapa skim bantuan di perkenalkan (kepada B40, pekerja, peniaga dan pelajar))telah membantu penduduk secara menyeluruh supaya ada makanan dan wang untuk terus hidup.
Skim bantuan sokongan ini menyebabkan penduduk Malaysia melimpah wang.
1. Mereka tidak bayar sewa beli yang mereka tanggung.
2. Mereka tidak keluar belanja melancung.
3. Mereka tidak makan di luar yang memerlukan belanja lebih.
5. Hampir semua rumah mendapat bantuan makanan  asas percuma selama 3 bulan.

Skim dan bantuan ini menyebabkan penduduk Malaysia memiliki lebihan wang saku. Bagi mereka yang beringat pada masa lebihan wang saku ini. Mereka menabung, demi masa depan sekiranya ada kesusahan.
Saya telah gagal  percubaan 3 hari ke kaunter Tabung Haji untuk uruskan pengasingan akaun anak saya yang dah dewasa. Sejak mereka dapat surat lahir, anak2  ini saya buka akaun Tabung Haji secara di gabung dengan saya sebagai waris.
Bila mereka dewasa dan lepas belajar saya perlu ke Tabung Haji untuk urusan pengasingan akaun mereka.
Oleh kerana saya gagal sampai ke kaunter setiap hari. Saya minta bantuan pengurus untuk tempah(booking) masa berurusan.
Bila saya masuk ke Tabung Haji Cawangan Bukit Mertajam. Saya dilayan pengurus Cawangan dan saya di bawa ke bilik pengurus. Sementara anak2 dan isteri uruskan akaun tadi.
Saya tanya kepada Tuan Pengurus.
Apa orang ramai buat, berbaris panjang di semua cawangan Tabung Haji yang saya pergi sejak 3 hari ni? Mereka ambil duit atau simpan duit, atau urusan lain.
Pengurus terus sambut soalan saya.  Semua ini datang simpan duit. Kita dah tak buka lama sejak PKP awal lagi. Bila buka, semua serbu. Kata Pengurus itu lagi.
 Sekarang saya nampak dengan mata sendiri, kesan skim bantuan kerajaam semasa PKP. Rakyat melimpah duit. Saya sendiri bertemu di beberapa kedai. Ada yang pergi shoping perabut . di kedai perabut Penanti, saya terpaksa tunggu 2 hari untuk dapat perabut, untuk saya pasang kepada bilik saudara baru Islam. Kedai itu kata, dia tak sempat pasang dan hantar, sebab banyak order.
Semasa saya lalu depan kedai emas, ramai orang berbaris panjang. Mula saya fikir ada rompakan. rupa2, orang nak beli emas. Kepercayaan mereka. Ini sebagai harta dan boleh diguna semasa susah nanti.

Rakyat ada lebihan wang. Bagi sesiapa peniaga yang bijak. Dia mampu menarik mereka menjadi pembeli. dan menjayakan perniagaan.

Untung  kepada sesiapa yang ada lebihan wang dan simpan untuk masa depan.
'Untung yang Beringat'

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan