Paramugari Tak Ada Perut

Pengalaman terbaru saya terbang bersama AirAsia ,dari Hong Kong balik Ke Pulau Pinang, banyak memahamkan lagi saya, akan perinsip syarikat penerbangan ini.

Prinsip dan asas koperat yang diamalkan dan dibudayakan kepada amalan kerja dan business syarikat ini amat dibanggakan sebahagian orang.

AirAsia juga memenagi banyak anugerah tempatan dan antarabangsa dlam pengurusan dan perkembangana syarikat penerbangan tambang murah ini, tak kurang juga bos nombor 1 sysrikst ini juga, banyak mendapat penghargaan dan pengiktirafan dunia.

Tetapi setelah beberapa kali saya menjadi penumpang syarikat ini, baru saya nampak sikap sebenar syarikat yang mementingkan keuntungan semata-mata, bukan perkhidmatan atau moral koprat yang dimiliki.Ini berikutan satu kes dimana, seorang budak berusia tahun yang duduk di bangku paling belakang dan paling hampir tempat simpanan makanan dan pekerja penerbangan ini menyediakan kehendak penumpang.Budak ini terbang awal pagi dan menaggis kelaparan, siibu berusaha memujuk anak kecil ini dengan berkata,'tunggu !kakak(paramugari) belum sediakan lagi makanan', semasa itu 2 orang paramugari dan seorang paramugara berada sebelah budak ini.

Apabila persediaaan makan di mulakan, pengumuman di buat 'sabar penumpang yang menempah makanan online akan di berikan dulu'.Dalam masa itu pun anak kecil tadi menagis kelaparan. apa punya syarikat penerbangan ini mereka penting keuntungan semata-mata.Tanggisan anak ini menarik perhatian semua penumpang atas penerbangan ini, tapi 30 minit kemudian, baru si ibu ini berjaya membeli makanan dari paramugari yang tak ada perut(bukan sebab slim,sexy) tapi amalan koperat syarikat Air Asia ajar mereka begitu.

Dari masa booking tiket lagi, penumpang diingatkan , tidak dibenarkan bawa makanan atas penerbangan syarikat ini ,apa tujuan? nak untung.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan