UMNO: Tanah Jadi Isu Perkauman

#petikan Berita Harian, 19.12.2006

PELABURAN Hartanah Bumiputera Bhd (PHBB) memulakan langkah awal dalam memenuhi matlamatnya meningkatkan pemilikan Bumiputera dalam sektor hartanah komersial di bandar dengan membeli tiga bidang tanah seluas 50 hektar di Pulau Pinang.

Ketiga-tiga bidang tanah itu akan dimajukan dengan projek perumahan mampu milik serta ruang perniagaan bagi memastikan Bumiputera tidak terpinggir dan kekal tinggal di bandar.

Pembangunannya akan dilaksana secara berperingkat bermula suku pertama tahun depan dan dijangka siap sepenuhnya menjelang 2010.

PHBB, syarikat milik penuh Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera (YAHB) yang memulakan operasinya September lalu itu, semalam memeterai dua perjanjian masing-masing dengan Island & Peninsular Development Sdn Bhd (I&P Development) dan Tenaga Nasional Bhd (TNB).

Di bawah perjanjian dengan I&P Development, ia membeli tanah pegangan bebas seluas 44.408 hektar di Teluk Kumbar, Pulau Pinang pada harga RM97.5 juta, sementara dengan TNB pula membabitkan tanah pegangan bebas seluas 2.4 hektar di Gelugor pada harga RM14 juta dan tanah pajakan seluas 23,140 meter persegi di Pengkalan Weld pada harga RM5 juta.

Pada majlis yang diadakan di Pulau Pinang itu, PHBB diwakili Ketua Eksekutifnya, Kamalul Arifin Othman; I&P Development oleh Pengarah Urusannya, Datuk Jamaludin Osman, manakala TNB oleh Naib Presidennya, Datuk Abdul Razak Abdul Majid

KUALA LUMPUR: UMNO Pulau Pinang semalam mendedahkan tanah milik orang Melayu di negeri itu yang diwarisi turun temurun semakin terhakis dan sehingga kini hanya tinggal 20.41 peratus, akibat dijual atau bertukar tangan.

Wakil negeri itu, Muhamad Farid Saad, berkata daripada jumlah itu 1.16 peratus membabitkan tanah milik Melayu di Daerah Timur Laut, Balik Pulau (15.07 peratus), Seberang Prai Utara (- 44.20 peratus), Seberang Prai Tengah (- 23.55 peratus), Sebarang Prai Selatan (- 20.41 peratus).

Beliau berkata, kajian Badan Perhubungan UMNO negeri serta maklum balas daripada 13 UMNO bahagian juga mendapati 60 kelompok perkampungan orang Melayu dengan penduduk 7,000 orang akan kehilangan tempat tinggal kerana rumah mereka dibina di tanah milik orang.

“Kita menjadi tuan hanya apabila rumah adalah milik kita, terbina di atas tanah milik kita, maka tidak ada siapa yang boleh menghalau kita.

“Bagaimanapun, kalau tanah yang kita pijak itu milik orang walaupun rumah kita, kita akan diusir dan selalunya terusir dalam keadaan yang terhina,” katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden, semalam.

Sehubungan itu, katanya UMNO perlu menginsafi dan sedar apa yang berlaku, sekali gus harus beriltizam membuat perubahan yang termampu selagi masih ada sedikit kuasa.

Beliau turut mendedahkan kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP semakin melampau dengan membuka kawasan yang selama ini dipertahankan daripada dibangun-kan, seperti mengeluarkan lot tanah Sungai Burong yang dikhaskan untuk sawah dan sebahagian kawasan Taman Negeri untuk perumahan.

“Kerajaan Persekutuan perlu memandang serius perkara ini dan menghalang pelaksanaan ‘membuka gazet’ atau ‘degazette’ kawasan sensitif alam sekitar bagi semua negeri.

“Jika tidak, lebih cepat lagi masyarakat Melayu Pulau Pinang akan diusir. Ini adalah contoh kes pengusiran melalui dasar selain pengusiran secara fizikal, peminggiran secara psikologi dan pengusiran secara nyata,” katanya.

Dr Novandri Hasan Basri : Pemuda UMNO Pulau Pinang pula membuat kenyataan bertuis seperti Berikut:

Sebagai generasi muda, penulis bukannya pessimistik tetapi kita perlu berhati-hati kerana beberapa perancangan kerajaan negeri Pulau Pinang pada tahun 1970-an dan 1980-an telah menyebabkan timbulnya pelbagai rintihan daripada bangsa Melayu di bahagian pulau ini,

UMNO meludah ke Langit.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.