Kaya Berniaga Limau Purut

Store Pengumpulan Limau Purut di Batu Tiga, Klang
Limau Purut Yang Dibawa Dari Bangkok Ke Port Kelang
Kotak Kaffir, Pembungkus Limau Purut Sebelum Ekspot ke Perancis
Buah Limau Purut Yang Baru Sampai
Sdr Samuri Sedang Menilai Qualiti Buah, Bersama Hj Hussain Pembekal dari Siam

22hb Feb: Banyak bomoh ka di Prancis tu? Perancis menjadi pintu masuk kepada ekspot buah dari Malaysia. Antara buah yang dihantar, ialah Limau Purut, atau Citrus Hystrix DC bahasa saintifik .

Saya dihubungi oleh Hj Ramli pada pagi Isnin. Dia ajak saya temankan dia ke Hatyai, untuk menjemput kawan yang saya juga kenali, Hj Hussain dari Patani. Tapi hj Husain akan datang dari Bangkok, ibu negara Thailand. Beliau dalam perjalanan dari Bangkok ke Pelabuhan Klang, dia membawa buah Limau Purut yang diminta oleh sebuah syarikat Malaysia yang berpengkalan di Klang, buah tadi akan di ekspot ke Prancis, sebagai makanan yang amat digemari di sebelah Eropah sekarang ini.

Buah Limau Purut sekarang ini amat berkurangan, berbanding permintaannya melebihi 2 ton metrik sehari, untuk ekspot ke Prancis sahaja. Kawan saya ini mampu membuat keuntungan melebihi RM8000.00 setiap penghantaran ke Klang ini. Dia terpaksa bergerak keseluruh pelusuk Thailang untok mendapatkan bekalan, tapi masih tidak dapat memenuhi permintaan.

Kalau di Kelang dapat RM8000.00, macam mana dengan keuntungan orang yang bawa dari Klang ke Perancis? Melihat ke kotak pembungkus, kita mungkin mampu mengeluh, pandai orang kafir menggunakan Limau Purut dari orang Melayu, yang buah ini biasanya hanya digunakan oleh bomoh.. Wooow, jual Limau Purut lagi untung dari jual kurma.

Comments

Unknown said…
salam...sy berminat nak beli buah limau purut ni..macam mane sy nak dapatkan ia?ni no fon sy 0134749386.secepat yang mungkin..
Unknown said…
sy berminat nak beli limau purut ini..di mana sy boleh dapatkan?ni no fon sy 0134749386.di harap tuan hubungi sy secepat mungkin

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan