Jual di Istilah Pertukar.


Pertukaran saham esok antara syarikat penerbangan milik negara, Malaysia Airlines Bhd (MAS) dan AirAsia Bhd mungkin tidak cukup untuk memulihkan jenama negara itu yang bermasalah yang mengalami kerugian demi kerugian dari hasil pendapatan rendah, penganalisis berkata.

Mereka berkata bahawa isu-isu di syarikat penerbangan negara muncul disebabkan lebih kepada budaya korporat dan campur tangan politik.

Mengikut perjanjian itu, utama AirAsia pemegang saham Tune Air Sdn Bhd akan mengambil masa sehingga 20 peratus kepentingan dalam MAS melalui pertukaran saham.

Tune Air adalah dimiliki bersama oleh Tan Sri Tony Fernandes, Datuk Kamarudin Meranun dan Datuk Aziz Bakar.

"Walaupun dengan Tony Fernandes di Malaysia Airlines, saya tidak fikir dia boleh melakukan apa-apa keajaiban yang besar," kata seorang penganalisis syarikat penerbangan.

"Kuasa-kuasa segmen pasaran premium terhadap Malaysia Airlines".

Penganalisis kanan juga berkata bahawa surat layang mengenai MAS telah muncul semula dalam beberapa bulan lepas.

"Dengan Malaysia Airlines, isu ini adalah sentiasa satu perkara yang orang akan bualkan," katanya.
Satu laporan dari AmResearch berkata bahawa latihan itu adalah pembelian kepentingan dalam MAS yang memberi Tune mempunyai beban tambahan dalam tawar-menawar bagi hak-hak pendaratan Khazanah pada dasarnya "pembiayaan" Tune Air.

"Sebagai kepentingan Tune Air ini adalah melalui MAS, Air Tune akan kelihatan untuk mempunyai pilihan jualan ke dalam pasaran terbuka jika ia tidak adalah sejajar dengan pandangan majoriti lembaga MAS sebagai kerjasama bergerak ke hadapan," kata laporan itu.

"Sebaliknya, komitmen Khazanah kepada AirAsia nampaknya lebih kukuh diberi kepentingannya melalui Tune Air, yang tidak disenaraikan, oleh itu tidak cair.

Ini menggariskan tawar-menawar memanfaatkan AirAsia dengan Khazanah di atas kapal, terutama dari segi hak-hak pendaratan, antara lain. "

Satu syarikat penerbangan industri penganalisis berkata bahawa idea muncul untuk menjadi untuk secara kolektif bekerja untuk menghapuskan pembaziran dan membuka kunci sinergi atau untuk meletakkan ia dalam segi "mentah", "membentuk satu kartel" di mana MAS mendapat untuk memberi tumpuan pada premium travel dan terbesar di Asia kos rendah pembawa simen memegang pada sektor kos rendah.

"Di kebanyakan negara ini kerana menyalahi undang-undang yang disifatkan kepada undang-undang anti-amanah, tetapi itu semua OK di sini dalam nama membuat keuntungan yang mampan.

Sebagai seorang pelabur, profil risiko yang berdaya saing anda telah turun dengan ketara dalam sekelip mata, "kata penganalisis itu.

Beliau menambah bahawa dengan bekerjasama dengan MAS, pesaing Firefly, AirAsia malah berpotensi untuk dibubarkan yang akan membolehkan AirAsia untuk "memonopoli" spektrum syarikat penerbangan kos rendah lagi.

Penganalisis itu juga meramalkan bahawa dengan Khazanah sebagai cabang pelaburan kerajaan sebagai pemegang saham, AirAsia berpotensi mempunyai masa yang lebih mudah berunding dengan kerajaan bagi laluan, yang dilihat sebagai sumber kekangan pertumbuhan bagi AirAsia pada masa lalu.

"Bagi Khazanah, mereka hanya mahu situasi di mana kedua-dua syarikat penerbangan boleh berjaya dengan baik kerana itu pilihan yang terbaik untuk negara," katanya.

Kalau Khazanah bagi kepada Pak Let, tauke kedai runcit kampung Pulau Betong pun, dia tau nak buat tukar-tukar ni!!....Malaysia bakal menempah sejarah lagi dengan istilah-istilah....

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.