Kubu di Masjid
Pulau Pinang mul berubah dari segi pemikiran masyarakat Islam dan Melayu setelah keputusan Pilihanraya ke 12.Masyarakat yang di beri penerangan sekian lama melalui mimbar dan kuliah kuliah di masjid mula faham apa erti beragama dalam kehidupan yang lebih realiti.
Keputusan pilihanraya menyebabkan perubahan berlaku dalam ham seluruh pentadbiran dan pengurusan negeri Pulau Pinang, salah satunya pentadbiran masjid.
Ada 3 kaedah pentadbiran masjid di Pulau Pinang.
Pertama yang di tadbir oleh ahli UMNO sebagai pemerintah sebelum ini,Masjid seperti ini biasanya di bina dari projek kerajan,mewah dan gah hebatnya,(bak kata orang cicak lebih ramai dari Jamaah).Mereka ini mentadbiran masjid sebagai kubu parti mereka dengan menghalang semua aktiviti agama dan penerangan serta Khutbah yang boleh membawa pembaharuan,kalau bukan UMNO,penceramah pengajar,juru khutbah ini pasti di hentikann,kalau sering melengangkan dan mengosongkan masjid melalui tindakan halangan tersebut.Mereka juga menjadikan peruntukan masjid sebagai hadiah dan durian runtuh untuk peribadi atau kroni bukan yang berhak.Sebagai contoh Masjid Pekan Darat,Masjid Kampung Banggul,
Pihak ke2 ialah masjid kumpulan Mazhab yang banyak di sekitar dalam bandar.Masjid mereka ini di bina dari sumbangan peribadi dan tidak mengharapkan projek kerajaan,mereka ini akan menjalankan aktiviti kuliah,ceramah,khutbah yang boleh membantu membawa kefahaman agama aliran mazhab mereka,merka ini akan menghidupkan kegiatan mereka disamping berusaha membawa orang baru kepada mereka.mereka ini juga berusaha mengimarahkan masjid.Mereka sering menganjurkan kegiatan sambutan hari hari besar Islam dengan meriah,makan kenduri,berzanji,berjumpa dan berzikir,selawat,tahmit.(contoh Masjid Kapitan Keling,Masjid Tuan Syekh)
Pihak ke3, Masjid yang dibina oleg kumpulan perubahan,biasanya mereka ini di anggap PAS sebab membawa penceramah,juru khutbah, ustaz kuliah dari kalangan orang PAS dan yang bebas dan berani menegur kesilapan,masjid masji ini biasanya ramai dengan jamaah terutama kuliah dan Jumaat, merka berusah mencari ustaz yang boleh mengajak jamaah berubah (kekadang sampai tak tahu apa perubahan yang dia nak buat sebab lantang sangat).Mereka ini ada yang membina masjid melalui kutipan derma orang ramai dan merancang kegiatan mereka setahun lebih awal,yang penting kepada mereka peserta mesti ramai,dan pandangan penyampai mesti membawa perubahan kepada pemikiran dan tindakkan pendengar.(contoh
Masjid Batu,Masjid Gelugor)
Pihak pertama sekarang seperti telur di hujung tanduk,kedudukan mereka yang akan di ubah,kalau biarpun mereka ini bukan buat apa kepada pembangunan masjid dan masyarakat,apa yang nak mereka pertahankan hanya kuasa politik saki baki yang ada.mereka sedang berhempas pulas melalui NGO parti UMNO untok terus berada di jawatan itu,terkini mereka merancang perjumpaan persatuan Kariah Kariah seluruh Pulau Pinang di Masjid Negeri untok tujuan politik ini.
Pihak Ke2 relax saja sebab mereka ini biasanya pastikan kegiatan mereka berjalan sahaja.
Pihak ke3 sedang bergerak mengambilalih semua Masjid pihak pertama tadi supaya di imarahkan dan roboh kubu politik UMNO,tetapi tak kesampaian lagi.
Keputusan pilihanraya menyebabkan perubahan berlaku dalam ham seluruh pentadbiran dan pengurusan negeri Pulau Pinang, salah satunya pentadbiran masjid.
Ada 3 kaedah pentadbiran masjid di Pulau Pinang.
Pertama yang di tadbir oleh ahli UMNO sebagai pemerintah sebelum ini,Masjid seperti ini biasanya di bina dari projek kerajan,mewah dan gah hebatnya,(bak kata orang cicak lebih ramai dari Jamaah).Mereka ini mentadbiran masjid sebagai kubu parti mereka dengan menghalang semua aktiviti agama dan penerangan serta Khutbah yang boleh membawa pembaharuan,kalau bukan UMNO,penceramah pengajar,juru khutbah ini pasti di hentikann,kalau sering melengangkan dan mengosongkan masjid melalui tindakan halangan tersebut.Mereka juga menjadikan peruntukan masjid sebagai hadiah dan durian runtuh untuk peribadi atau kroni bukan yang berhak.Sebagai contoh Masjid Pekan Darat,Masjid Kampung Banggul,
Pihak ke2 ialah masjid kumpulan Mazhab yang banyak di sekitar dalam bandar.Masjid mereka ini di bina dari sumbangan peribadi dan tidak mengharapkan projek kerajaan,mereka ini akan menjalankan aktiviti kuliah,ceramah,khutbah yang boleh membantu membawa kefahaman agama aliran mazhab mereka,merka ini akan menghidupkan kegiatan mereka disamping berusaha membawa orang baru kepada mereka.mereka ini juga berusaha mengimarahkan masjid.Mereka sering menganjurkan kegiatan sambutan hari hari besar Islam dengan meriah,makan kenduri,berzanji,berjumpa dan berzikir,selawat,tahmit.(contoh Masjid Kapitan Keling,Masjid Tuan Syekh)
Pihak ke3, Masjid yang dibina oleg kumpulan perubahan,biasanya mereka ini di anggap PAS sebab membawa penceramah,juru khutbah, ustaz kuliah dari kalangan orang PAS dan yang bebas dan berani menegur kesilapan,masjid masji ini biasanya ramai dengan jamaah terutama kuliah dan Jumaat, merka berusah mencari ustaz yang boleh mengajak jamaah berubah (kekadang sampai tak tahu apa perubahan yang dia nak buat sebab lantang sangat).Mereka ini ada yang membina masjid melalui kutipan derma orang ramai dan merancang kegiatan mereka setahun lebih awal,yang penting kepada mereka peserta mesti ramai,dan pandangan penyampai mesti membawa perubahan kepada pemikiran dan tindakkan pendengar.(contoh
Masjid Batu,Masjid Gelugor)
Pihak pertama sekarang seperti telur di hujung tanduk,kedudukan mereka yang akan di ubah,kalau biarpun mereka ini bukan buat apa kepada pembangunan masjid dan masyarakat,apa yang nak mereka pertahankan hanya kuasa politik saki baki yang ada.mereka sedang berhempas pulas melalui NGO parti UMNO untok terus berada di jawatan itu,terkini mereka merancang perjumpaan persatuan Kariah Kariah seluruh Pulau Pinang di Masjid Negeri untok tujuan politik ini.
Pihak Ke2 relax saja sebab mereka ini biasanya pastikan kegiatan mereka berjalan sahaja.
Pihak ke3 sedang bergerak mengambilalih semua Masjid pihak pertama tadi supaya di imarahkan dan roboh kubu politik UMNO,tetapi tak kesampaian lagi.
Comments