Lepas Peluang?







Johor, Pahang dan Perlis tidak akan mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini, umumnya kerana ia tidak dituntut oleh Islam.

Di Pahang, negeri itu hanya akan mengadakan satu ceramah di auditorium RTM Kuantan, tanpa perarakan besar seperti yang diadakan beberapa tahun lalu, kata pengarah Jabatan Agama Islam Pahang, Datuk Abdul Manan Abdul Rahman.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mengesyorkan agar semua agama di negara ini tidak membenarkan perarakan keagamaan masing-masing di jalan raya.

“Saya melihat secara lebih luas, bukan isu di Pulau Pinang sahaja. Saya berpendapat mana-mana agama tidak wajar menganjurkan perarakan sempena hari-hari tertentu perayaan mereka.

“Semua agama bererti bukan sahaja orang Islam, tetapi juga Hindu, Buddha, Kristian dan lain-lain... buatlah di tempat-tempat ibadat masing-masing tanpa menyukarkan orang lain,” kata beliau.

“Di negara Arab Saudi tidak ada perarakan Maulidur Rasul, di India pun saya rasa tiada perarakan sempena Thaipusam...,” kata beliau.


PAS Pulau Pinang dilihat lepaskan saja peluang untuk memperbetulkan cara menyambut kelahiran Nabi Muhammad SAW. Sama ada mereka takut kepada tekanan UMNO?, atau mereka membisu sahaja dalam mesyuarat-mesyuarat pelaksana?, atau mereka tidak ada kemahiran atau pengetahuan sebenar?
Kalau kesempatan dan peluang ini tidak digunakan sebagai medan 'islah' , PAS dengan sengaja telah lepaskan peluang besar dalam perjuangan selama ini.

Yb Saleh Man, juga ada dalam Jawatankuasa Sambutan Maulid Ur Rasul peringkat negeri, bagi membincangkan perlaksanaan dan kaedah sambutan, dan didalam MAIPP, PAS ada 2 orang wakil mesyuarat!! apa sudah jadi 'Yes Man'?
Nasib! Lim Guan Eng tak kata 'Bida'ah' , kalau tidak, PAS sorok muka celah kangkang dalam jubah Syiria,, maluuuu !!!
Jangan UMNO baca 'WALAD DHO LUN' PAS sahud 'AMMUN'.

Comments

Mohd Shubhi said…
Elok PAS Penang masuk UMNO saja!!!
Zolkifly said…
nak masuk UMNO macam mana UMNO pun tekejut punya libral.
Anonymous said…
Lambat lepa nak jd pemimpin....ngongg...nasib org Pg laah
mat saod said…
tu laa masa salehman menang hampa tak araq dia...dia ketagehh laa.samdolll sungguh sapa yg pilih PJ nii...

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan