Lajak dari Tayar

14 February, Ahad. Malam tadi saya berjanji dengan keluarga, nak makan di luar,Nasi Ayam. Bergegas saya selepas bolasepak Bayan Lepas Lawan Sungai Rusa, mengejar janji, untuk makan.Setelah bawa keluarga semua naik kereta, saya terus ke kedai makan yang keluarga suka makanan dan masakan, tapi tutup, pula!.Saya terius makan di kedailain.

Selesai makan, saya beritahu keluartga yang kawan saya, Ustaz sorang ni, ajak makan sup rumah dia, kerana nak kenduri esok, jadi perut dan beberapa bahagian kerbau, yang disembelih untuk kenduri, dijadikan Sup makan malam.Mereka semua setuju nak ikut makan sup pula!,di Pekan Darat.

Sampai dirumah kawan ni tadi, saya lihat ramai orang balik Isyak di masjid, berbaris mengambil makanan yang di jamu secara 'buffed', melihat keadaan itu, saya kata kepada semua keluarga 'jom kita pusing balik'.

Semasa perjalanan kesini tadi, melalui Permatang Tok Jaya, saya nampak sebuah kedai tayar yang belum siap sebelum ini, terang menerang pula!, macam dah mula business, saya terpandang susuk tubuh seseorang macam kenal.Semasa pusing balik dari makan kenduri tak jadi, saya terus pusing stering, masuk ke kedai tayar itu.

Sah!, kawan saya Dolah 'Hipro', satu gelaran yang terkenal, sehingga almarhum Ustaz Fazil Noor pun panggil dia gelaran itu. Dia ni usahawan petrol stesyen, di Kuala Lumpur, dekat Kampong Pasir, Ulu Kelang.Dia sekarang seorang berjaya, apa tidaknya, dengan Merc,S300 baru terjulur, keluar negara selalu, derma kepada Ustaz dan program, tak pernah sikit.

Dolah ni, dia buka kedai tayar yang besar di Permatang Tok Jaya ni. 'aku bukan nak mula lagi meniaga! Aku baru siap pasang mesin pukul 6 petang tadi, mai dua buah kereta nak suruh buat juga!, cerita dia semangat, kerana Busines 'lajak dari tayar'.

'Lajak dari laju' jangan 'laju dari Lajak', ni aku kira teruk nanti, satu lagi Dolah ni, dia pandai sembang, kalau dia sembang, busut anai-anai, dia cerita macam gunung jadinya, tapi asal tak bohong sudah. Sebabnya beberapa hari lepas, ada dua lebai yang jadi orang besar Balik Pulau, dia buat 'usrah' di Teluk Kumbar. Lebai ni kata, Usrah ni tak boleh dibuat sebarang orang, sebab Parti dah tauliah!, yang ada tauliah saja layak bagi Usrah, hujahnya nak gempar ahli, bahawa berapa besarnya dari segalanya, yang boleh bawa usrah(Naqib).

Dia pun terus temberang!, Tuan Guru Haji Hadi ni, hebat orangnya,baru-baru ni, Tuan Guru berdailog dengan Paderi Kristen di Kuala Lumpur, lagi di soal oleh Paderi, lagi bercambah ilmu dan ideanya, ibarat air yang melimpah-limpah jadinya!, bohong dia lagi, bagi nak gambarkan kepada ahli usrah, yang dia tau semua pergerakan Haji Hadi,baru nampak hebat, apa! ingat Zolazim saja yang boleh rapat dengan Tuan Guru ka?, aku!, lebai pun tau juga la! Dan dia ni juga ada usaha nak 'kondem' Tuan Guru Nik Aziz, kerana sokong Husam yang tak 'ulama'( ikut pandangan mata lebai sekor ni, yang buta n perut tu).

Yang ahli usrah ni semua kaki, 'Facebook' belaka, semua terpinga-pinga, bila yang Tuan Guru Haji Hadi pi dailog dengan Paderi??.Dia nak bohong sapa? sembang ahli usrah selepas majlis.

Bila dah Usrah, buka lah majlis, ahli pun bertanya, mana ahli cawangan kami 70 orang, yang daftar dan serah ke Kawasan pada tahun 2008, lepas Pilihanraya dulu. Lebai kaki kelentong ni tak jawab, sehingga ada yang ulang soalan bila dah nak balik,dia pun jawab, yang mana ha? Bagi ke ana ka? dak kut! Ahli usrah pun berbisik dikalangan semua, dia pembohong lagi!!, dalam dua tahun ni, dah 3 kali majlis kita tanya dia,dia buat-buat lupa pula, duit dia sambar semua pula tu. Hari dalam majlis Perkasa parti, di Dewan Balora, Balik Pulau, sikit punya garang ka, dia hentam dan salahkan Dr.Mujahid, pasal daftar ahli Telok Kumbar.

Balik pada cerita usahawan kita ni dia pun, kenalkan saya kepada tauke tayar, antara yang besar di Malaysia, nama orangnya JAM. Sejak umur 13 tahun saya buat ini kerja, Saya tak baca sekolah,sampuk si Tauke. Jumaat lepas salah satu kedai tayar dia jual tayar RM17,000, dalam masa 4 jam. Yang seorang lagi tuan punya pusat servis Produa, Kepala Batas, dan turut serta Drs. Nazri bekas pensyarah yang tukar profesion, jadi Tauke 'FunFair Islam'.

Saya kata pada Dolah, pengalaman saya di Pulau Pinang!, kedai tayar orang Melayu milik, biasanya tak lama, tapi business tayar orang Melayu usaha, tak payah kempen, pelanggan datang macam ayer di buka empangan.
Kalau siapa nak tayar murah,sekaranglah masanya,promosi gila gila di kedai tayar Permatang Tok Jaya

Comments

Anonymous said…
Pening kepala lani kita nak cari ust. ya. ada ust. mana lagi di balik pulau tu yang boleh nak tarbiyah orang bp tu. Takkan takdak dah kot.

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan