Kerak Kepala Roti 'Banggali'

Jadi kaya atau dianggap kaya, satu persepsi yang mengundang pandangan buruk, mau pun baik. Biasanya yang kaya akan jadi tempat bergantung, dan tempat minta bantuan oleh orang orang yang miskin.

Kebiasaan orang miskin,bila permintaan mereka ditunaikan, mereka puji melangit akan orang kaya yang beri itu.Tapi, sekiranya mereka tak dapat apa yang mereka minta, biasanya mereka akan mengutuk dan kadangkala memfitnah orang kaya yang tidak memberi itu.

Satu lagi kebiasaan yang dialami oleh orang kaya atau di anggap kaya, ialah mereka akan didatangi oleh kenalan atau keluarga,mereka yang ada hubungan ini tidak ada kewangan, tetapi ada idea, dan pandai sembang, datang dengan kertas cadangan usahasama atau pelaburan, dalam projek yang nampak menguntungkan, berdasar pembentangan masa itu.Kalau si kaya tolak pelawan dan tawaran(istilah minta sedekah, tak kena), maka dihebahkan yang si kaya kedekut, tak sedar diri, dan dulu susah tak ingat, dah kaya 'x'. Lebih lagi,akan keluar juga kisah yang direka-reka, terutama kalau dia ada hubungan keluarga dengan si kaya.

Yang ada hubungan keluarga pula, biasanya akan mengatur kata yang indah,untung akan di kira ! nak bagi sumbangan kebajikan semua tempat, kalau boleh. Itu semasa minta jaminan bantuan, atau minta guna 'nama' . Tapi kadangkala, baru nak nampak berjaya, belum berjaya betul lagi, dah!nampak nak membolot semua, datanglah pula kata kata peminta tadi, aku dulu nak pinjam bank pun boleh!, kalau tak pakai jamin atau nama dia pun boleh buat juga!, benda senang macam ini, kacang!

Yang satu puak, ahli politik yang meminta minta kepada Si Kaya , atau kepada Ketua Pemerintah, ahli politik ini atau sikaya, dia akan mengampu, memuji melangit ketua atau si kaya, kalau dia diberi apa yang diminta.Kalau tak di tunai segala permintaan, mula canang sekeliling kota, tak adil, tak telus, kominis, couvinis, kaya harta tak baik, rasuah.Ugut keluar parti, sebagai jalan mudah.

Puak semacam ini bukan rujuk agama,sedangkan Nabi berpesan;

Bersabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: ¡°Akan keluar suatu kaum di akhir zaman, orang-orang muda berfaham jelek. Mereka banyak mengucapkan perkataan ¡°Khairil Bariyah¡± (Maksudnya dalil atau firman-firman Allah yang di bawa oleh nabi). Iman mereka tidak melampaui kerongkong mereka. Mereka keluar dari agama sebagai meluncurnya anak panah dari busurnya.Kalau orang-orang ini berjumpa denganmu, lawanlah mereka.¡± (Hadis Sahih Riwayat Imam Bukhari, lihat kitab Fathul Bari juzu 15, awal
surat 315) Sangat jelas bahwa dalam hadis ini akan ada -menurut Nabi- sekumpulan orang-orang muda yang gemar mengeluarkan fatwa-fatwa agama berdasar dalil Quran dan Hadis, tetapi keimanan mereka tipis sekali dan bahkan keimanan keluar dari dirinya secepat keluarnya anak panah dari busurnya.

sabda Rasulullah SAW:
"Tanda orang munafik ada 3: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar, dan jika dipercaya (diberi amanat) dia berkhianat." (HR. Bukhari Muslim)

sabda Rasulullah SAW: "Dan apabila berjanji, dia berkhianat." Barangsiapa memberikan janji kepada seseorang, atau kepada isterinya, anaknya, sahabatnya, atau kepada seseorang dengan mudah kemudian dia mengkhianati janji tersebut tanpa ada sebab uzur syar'i maka telah hinggap pada dirinya salah satu tanda kemunafikan.

Bila si kaya yang memang sentiasa mencari peluang melabur dan berniaga(sebab itu dia kaya),minta dijalankan pembahagian macam janji asal.Masa itu mula timbul, dah kaya nak kaya lagi!,peralatkan orang susah! ambil kesempatan pada orang susah, macam yahudi!.Kalau tahu macam ini, tak minta tolong lagi baik!.

Yang kaya akan di ugut dengan, memutuskan hubungan kekeluargaan. Kalau dengan adik beradik pun nak kira business, ok! kita kira macam orang luar saja selèpas ini. yang berkata si peminta, tapi nampak macam si kaya yang nak putuskan hubungan keluarga ! Kerana duit dan harta kita nak ungkit,macam orang luar, si meminta berhujah sebagai ugutan.Oh! bagi semua , adik beradik! minta saja panggu/bahagian hak, hilang adik beradik!! kata hukuman si peminta lagi, supaya orang kaya jadi mangsa.

Kalau si kaya rasa nak jaga keluarga, dia biar kan saja semua hasil pada yang meminta tadi, kalau si kaya yang berperinsip, dia tegakkan perinsip!, sebab dia tahu sangat kelakuan si meminta ini, hulur duit sikit!, lembut dan lembik dia, macam kerak kepala roti 'Banggali' kena air teh tarik!!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan