Berkhatan

Ibu Sedang Menyiapkan Anak, Bagi Persedian Bersunat.
Mudim Sedang Menunggu
Menunggu Giliran Mudim Sunat Panggil.
Keketaran Sejuk Bercampur Takut.
Selepas Mandi Sejukan Badan Bagi Memudahkan Kerja Mudim

11 Nov. 2010. Bayan Lepas. Pas cawangan Jalan Mahkamah, Bayan Lepas. Majlis berkhatan yang dianjurkan berjalan lancar dengan penuh kemeriahan. Kanak-kanak yang ramai berkunjung sama ada berkhatan, atau meneman adik maupun abang, menambah meriahkan majlis dengan riuh ketawa mereka. Tak kurang juga suara para waris terdiri dari ibu dan bapa yang tak jemu memujuk anak mereka supaya jangan takut, maklumlah! budak atau anak yang menunggu lama boleh berubah fikiran, dan cabut lari.

Ibu bapa yang sibuk memujuk dan menyiapkan pakaian anak mereka bagi menanti giliran Mudim menjalankan kerjanya. Sambil memujuk, mereka juga sedang menikmati juadah serta meninjau kanak-kanak yang lebih awal disunatkan. Kadang kala mereka ketawa dengan gelagat anak-anak tadi.

Orang ramai juga tak ketinggalan memenuhi ruang laman Dewan JKKK Bayan Lepas ini. Mereka turut membantu menyedikan makanan dan kerusi meja yang diperlukan oleh tetamu dimajlis ini.

Saya bagi pihak PAS cawangan ini berasa bangga dengan komitmen ahli dan aktivis, yang tak jemu dan letih menyediakan semua kehendak kegiatan, sepanjang saya menjadi Ketua disini.




Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan