Kaya Berumah Tepi Jalan.

Selatan Thailand, bukan asing bagi saya dan keluarga. Budaya dan bahasa mereka hampir semua keluarga saya faham. Dalam perjalanan saya kesini,saya melihat ramai dikalngan mereka yang berumah di tepi jalan, begitu mudah membuat duit.

Hanya sedikit kreativiti dan usaha mereka berjaya menjadi kaya dan mewah.



Ada di kalangan mereka ini berjaya menghantar anak keluar negara belajar dengan tanggung sendiri semua perbelanjaan persekolahan.

Ada juga di Cawangan PAS Byan Lepas yang saya ketuai, pemuda yang kreativ membuka kedai aksesori telepon dan kedai internet.





Antara yang mudah usaha mereka:

1. Kedai aksesori kereta, Tak perlu kotor tangan dan baju pun.

2. Kedai kasut. tak perlu kemahiran apa pun.

4. Kedai runcit mewah yang hanya perlu duduk bersila sahaja.

5. Kedai makan yang mempunyai ruang terbuka.

6. Kedai aksesori telepon.

7. Kedai ubat/farmasi.

8. Ada yang buka Petrol Pump, yang memberi keuntungan melebihi RM 60 ribu sebulan.


Atau kalau dah malas fikir... sewakan saja, sebahagian tapak kediaman

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan