DINAR EMAS: Satu Lagi Pukulan Smash





Dinar Emas yang dilancarkan diKelantan oleh YAB Dato Tuan Guru MB adalah satu lagi pengenalan baru kepada Kelantan Negeri Islam. Setelah dasar perumahan yang menekankan aspek keselesaan dan keharmonian rumahtanga, seperti rumah sekurangnya 3 bilik di perkenalkan, dasar kerja dan buruh diperkenalkan dengan perempuan tidak perlu kerja malam, cuti bersalin 60 hari. Dasar hiburan yang menghalang percampuran gender,menggalakkan seni yang lebih intelectual dan mengekang seni berbentuk emotional. Dasar pengurusan berhemat, seperti memotong perbelanjaan tidak perlu kepada pimpinan,kepetingan rakyat mengatasi kira untung wang kerajaan dasar kebajikan seperi Skim Kifalah pengurusan kematian dan kebajikan warga berjasa, kaunter khas bagi wanita, penumpuan pendidikan yang lebih berwawasan.Dasar kebebasan agama dan dailoq agama.Semua kerja diatas telah dilaksanakan di Kelantan sejak tahun 1990 lagi, walaupun terpaksa berhempas pulas menahan serangan dan provokasi musuh, mereka berjaya juga, dan terbukti berkesan dengan peningkatan pencapaian pendidikan di semua peringkat pelajar Kelantan. Peningkatan perkapita pendapatan penduduk. Berkurangnya jenayah. Pembangunan yang tidak menghambat penduduk.
Semua perlaksanan ini ,disamping membangunkan rakyat dan negeri, ianya juga menjadi benteng pertahanan kerajaan yang kukuh, bagi menghalang musuh mengambil kesempatan dan mengeksploitasi rakyat dan jentera kerajaan.

Sekarang Dinar Emas di perkenalkan ini bakal meninggal kesanesar kepada tabungan dan had simpanana penduduk Kelantan dan lainnya. Sedang Kerajaan Pusat sibuk menggalakkan berbelanja bagi menghidupkan ekonomi domestik, Kelantan bakal memiliki rakyat yang mempunyai reserve simpanan tinggi kelak, dan mereka yang stabil ekonomi biasanya tidak boleh diperbodohkan dan diperalatkan, dan bersifat lebih merdeka dalam kehidupan dan perancangan masa depan.
Dinar Emas ini juga bakal membentengkan Kelantah dari terkesan oleh perubahan ekonomi luar Kelantan atau Dunia amnya.Dinar Emas ini juga akan membantu membolosi sekatan ekonomi Kerajaan Pusat keatas Kelantan, dan akan memudahkan transaksi dikalangan pengusaha dan kerajaan negeri, yang mana sekarang ini Bank Negara telah dijadikan alat kerajaan pusat membuat sekatan ekonomi kepada Kelantan.

Satu lagi nilai sentimental yang paling besar yang akan di miliki Kelantan ialah, rasa kekeluargaan dan keahlian dikalangan pemegang Dinar Emas ini dan rasa milik pemegang Dinar Emas kepada Kerajaan Negeri, yang sekali gus akan mempertahan Kerajaan Negeri Kelantan di bawah kepimpinan sedia ada dengan apa cara sekali pun.

Itu puncanya kerajaan Pusat yang di kuasai BN, rasa terpukul teruk dan menjadi sepeti cacing kepanasan dalam menghadapi Dinar Emas ini. Tahniah saya kepada Dato Paduka Husam Musa, yang tak sia-sia perbincangan kita secara santai 15 tahun lalu, Juga tahniah dan syukur Tuan Guru Nik A. Aziz yang mungkin mengambil kira ucapan saya ketika membahas selaku perwakilan Muktamar tahun 1993, mewakili Pulau Pinang di Taman Melewar !!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.