Kaya Kalau Berumah Tepi Air


Dalam kita menjalani kehidupan, biasanya kita tercari-cari, apa akan dilakukan bagi menambah pendapatan, atau mencari apa yang nak dibuat dalam memperbaiki taraf kehidupan.

Bagi mereka yang tinggal di tepi air, samada laut, tasik, sungai. Mereka boleh memilih jalan paling mudah untuk bekerja dengan persekitaran yang menjanjikan seribu kekayaan.

Sebahagian mereka menjadi kaya dengan pesekitaran yang Allah kurnia, asalkan menggunakan akal yang juga Allah kunriakan. Mereka akan menggunakan laut sebagai ladang ternak.Siput,ikan, dansegala macam hidupan dijadikan ternakan yang menjanjikan pulangan lumayan.



Mereka yang agak mengamal kegiatan ekonomi tradisi seperti nelayan,akan menggunakan laut sebagai sumber pendapatan sehingga mampu maraih RM5k sehari. Hanya dengan memasang teknologi mekanikal dan engine, masa kerja mereka hanya 2jam satu sesi, dan dengan mendalamkan tempat berlabuh, mereka dapat bekerja pada masa mana saja,



Mereka yang memilih pasaran lavish lifestyle akan mensasarkan laut sebagai pasaran tumpuan kepada mereka-mereka yang bermewah dengan bot layar dari berbagai jenis dan saiz. Menjadikan tempat yang terlindung dari gelora laut sebagai pusat atau tempat menyimpan harta mewah ini. Sudah tentu, pengusaha tempat ini akan menerima bayaran yang lumayan dari kemewahan pelanggan dari kalngan itu.


1. Usaha Pelancungan Air.Feri,Skuter air, pengankutan.
2. Pusat Baiki Bot .
3. Hotel atau Chalet terapung.
4. Mengurus Pelabuhan.

Atau tidur ambil angin laut sepoi bahasa sahaja........

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan