Pelajar PASTI Atau PHD

Anak saya yang bongsu, mula pra sekolah di PASTI tahun ini. Dia memang tak sabar nak ke sekolah sejak dari tahun lepas lagi. Semua ini dipengaruhi oleh abang dan kakak, yang sedang bersekolah, dan mereka sering bercakap berkenaan sekolah masing masing.

Semasa usia anak saya ini baru 4 tahun, dia sudah memberontak nak ke sekolah. Sekarang dah 5 tahun, saya memilih PASTI, dengan alasan supaya persekitaran dan pergaulan dipengaruhi suasana agama. Sedangkan dalam hati saya, saya nak dia disekolah Cina. Alasan saya supaya dia didedahkan dengan suasana baru dan budaya baru. Pada fikiran saya ini akan membantu menyediakan anak ini dengan masa depan yang lebih mencabar dan 'pelbagaian' yang bakal menjadi asas komuniti dan pembangunan masa depan.

Setelah sebulan ke sekolah, anak saya sudah dapat pakaian seragam sekolah dan buku, sebagai salah satu alat pembelajaran. Bila dia balik dari sekolah dan bawa balik semua buku, saya agak terkejut dengan jumlah buku dan tajuk buku yang bakal menjadi sebahagian dari alat pelajaran .

Anak saya ini berumur 5 tahun dan belajar pra sekolah yang menggalakkan mereka bersekolah dan berinteraksi dan berkomunikasi. Tapi rujukan buku yang setimbun tingginya itu, macam nak jadikan anak saya PHD pada usia kecil.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Pengalaman Kenal Kawan dan Lawan