Dia Guru,Peladang dan Penternak






Satu masa 3 kerja dia mampu jalankan satu kehebatan yang dilakukan oleh seorang Guru.Saya melawat rumah guru ini yang terletak di Maklum, Seberang Perai. Saya lihat dia ternak kambing yang dibuat kandang berdekatan rumahnya berkembar dengan kandang itu dia ternak itek Jawa,Angsa,ayam.Jauh di seberang tali air saya di bawa melihat kebun sayur, ada tembikai susu,tembikai madu,bendi dan beberapa jenis sayur yang say pun tak tau namanya.



Jauh nun di tengah bendang saya dapat lihat mesin sedang mengambil padi dan sebuah lori 1 tan yang sarat melimpah dengan padi di belakangnya bersedia untuk di bawa ke kilang padi,Guru tadi kata melimpah tu dapat la 3 tan lebih bagi luas tanah satu relung, tapi tahun lepas lebih lagi,Ustaz yang ikut saya tanya dia, kenapa kurang ya?,kata guru tadi,tak boleh kira kadang pasal cuaca, air semua ni mempengaruhi hasil dan berat padi.

Begitulah kalau berbudi pada tanah!

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.