ALLAH Sekalian Alam




Semalam dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur,bersama rakan, setelah selesai kerja di sana selama dua hari,aku terus saja ikut jalan lama,nak save toll !!,kata kawan sebelah.Selepas Ulu Bernam aku rasa nak lebih cepat sampai ke Pulau Pinang aku mengambil keputusan masuk semula lebuhraya.

Sebelum masuk ke lebuhraya aku dihidangkan dengan peristiwa yang mencuit rasa dimana ketika sampai selepas simpang Ulu Yam ke Camaron Highland,pemandu sebuah kereta Kembara berada di depan aku menghulurkan tangannya keluar dengan mengangkat sambil menggengam penumbuk, dua tiga kali di lakukan begitu,dalam jarak 2 kilomiter itu mau tak mahu terpaksa aku ikut belakang kenderaan itu.Setelah sampai satu lorong kecil bertar kereta Kembara itu membelok masuk dan dapatlah aku lihat seorang lebai berkopiah meraikan dengan penuh kebanggannya kepada aku,(sebenarnya dia angkat ibu jari)kerana sticker PAS 2 inci yang dilekatkan di cermin depan kereta Merc aku, kereta dia juga di lekatkan pelekat HPA, sah orang PAS ni,dia bangga lihat kereta besar pun sokong PAS juga! kata kawan aku.(Untung Pejuang Agama Allah sentiasa Bersaudara)

Setelah masuk lebuhraya,seperti biasa aku memandu dalam kelajuan yang telah di pasang auto cruise supaya kelajuan dikawal pada 119 kilometer sejam,aku dan rakan belum sembayang jam'a qasar, zohor dan Asar, dalam masa sama juga aku rasa letih dan mengantuk,aku ambil keputusan berhenti di perhentian kecil.Setelah selesai ke kamar kecil aku terus ke wakaf yang mana kawan sedang menunggu untu solat jama'ah.Di wakaf itu terpampang poster 'sembang tidak sesuai disini sila ke hentian seterusnya',aku yang terus ambil wuduk tak kisah dan naik ke wakaf,bila nak mula sembahyang aku tercari cari arah Kiblat,tak ada.Dalam keadaan wuduk masih ada ada, aku teruskan perjalanan untuk bersembahyang di hentian Tapah.

Sampai diTapah aku solat dan makan selepas itu meneruskan pejalanan, dalam masa 15 minit memandu aku lihat mendung pekat di langit dann titisan hujan mula jatuh ke cermin kereta,aku kata ke kawan ,hujan polis tak ada,boleh laju! tiba tiba hujan dengan sete merta lebat(mungkin kelajuan buat aku tiba tiba berada dalam hujan) dan kereta aku terus meluncur kedalam hujan yang lebat itu,meter kereta aku menunjukkan kelajuan 140km,aku cuba break kurangkan kelajuan dan pada masa itu aku rasakan kereta aku tak dapat di kawal dan aku melihat menghala ke hadapan dan kekadang menghala ke jalan aku tadi,kereta berpusing!! kawan aku ni sentiasa beringat,di terus berzikir dan takbir secara perlahan memohon ketentuan Allah itu memihak kepada keselamatan kami.

Kereta Merce aku menghentam pembahagi jalan dan terus berpusing,masa itu aku cuba kawal kereta dan fikirkan bagaimana nak berhentikan kereta secara selamat,walaupun tak mampu!, dan otak aku secara pantas memikirkan bahagian mana di badan aku akan di tusuk besi kereta mewah dan gagah ini,dalam pada itu fikiran aku sempat juga meratap,tak jadi juga rasanya aku mati di Palestin!,itu lah kelebihan otak yang kecil Allah jadikan dalam masa 10 saat aku di hidangkan banyak idea dan telahan.

Kereta berhenti dengan muka depan menghala ke arah bertentangan,setelah menghentak kali kedua pembahagi jalan,aku terdiam sebentar didalam kereta dan setelah itu aku terus kata, keluar tinggalkan kereta!,tapi kawan aku yang cool ini nasihatkan aku supaya di pasang lampu dan lampu kecemasan.

Masa dalam kereta itu aku rasa teperangkap,kalau kereta atau treler datang tak sempat break (maklum dalam hujan lebat jarak pandangan dekat)aku pasti celaka dan kalau aku keluar sekali pun aku pasti dilanggar dalam arus kelajuan kereta yang banyak itu,masa itu aku dapat rasakan akan kebenaran ayat Allah dan kuasa Nya samaada dalam Al-Fatihah yang diistiharkan kekuasaan Nya..Segala Pujian Bagi Allah Pemerintah Sekalian Alam. atau

“Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh”. (TQM, An-Nisa’ 78).
kereta mewah yang kukuh ini juga bisa saja Allah ambil nyawa ini.

Kehebatan Merc atau apa saja jentera di dunia ini tiada upaya,melainkan Allah,oleh itu jangan takut kepada apa makluk sekali pun.

Comments

Anonymous said…
Lesen ada ka?Syukur..pd Allah...
Mohd Shubhi said…
Hujan polis tak dak boleh laju, polis tau kalau hujan dan bawa laju, duit kena keluar juga...syukur tiada sebarang kecederaan.
Anonymous said…
dan bervideo lagi?

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.