Managment Nyit Nyit Semut

Nasi Kandar adalah satu business yang sangat digemari dan ianya sinonim dengan 'mamak' keturunan India Muslim yang monopoli business ini.Kalau berkunjung ke Pulau Pinang tak sah kalau tak pekena nasi kandar!Kecuali!!.

Teringat saya kisah hujung tahun 80an dulu,saya ada kenalan seorang pembaca berita radio Patani,Thailand bernama Suhaimi.Dia ni dah kenal saya, bawalah rombongan 3 van kurang lebih 45 orang,melawat Pulau pinang! sampai makan malam,saya pun ajak mereka makan Nasi Kandar di lorong sebelah Chow Rasta .Bila semua dah duduk saya pun panggil'mamak ambil order',mamak pun datang, semua 45orang diam membisu seribu bahasa!,saya hairan lalu tanya Suhaimi kawan saya tadi, kenapa dia apa semua,tak tau nak pesan ka? Kawan Siam saya Suhaimi ni tarik tangan saya bawa jauh sedikit dari mamak tadi ,lalu di berbisik dalam lghat Patani bercampur Utara' Demo ni tak biasa makan lelaki hidang dengan bulu roma tangan dan kaki merenyam tu!!(merujuk pada mamak yang selinsing kain pakai dia, sampai atas lutut) di Siam semua orang puan hidang makan! jangok belaka!,dah tu dia ambil lauk ramas dengan tangan dia, eeeii!!Bagi saya yang itu buat sedap sangat,dah jadi fenomena biasa le!Saya pun cancel dengan mamak dan bawa mereka ke kedai Tom Yam yang terletak di luar kota Tanjong.

Dulunya business ini hanya dijalankan di lorong lorong dengan menggunakan roda tiga atau penjual itu akan memikul bahan jualan itu menggunakan kayu pengandar panjang diatas bahu dengan digantung dua raga besar di dua hujung kayu pengandar tadi,dan berjalan dari satu lokasi ke satu lokasi,beratnya?woii mamak saja yang tahu!!
Mereka yang berniaga ni biasanya makan nasi dengan kuah kari yang banyak macam kolam acara rena kuak lentang,sebab mereka nak save belanja! sebagai orang perantau mereka ada hati nak pulang kampung atau ada buah hati di India.
Pengusaha nasi kandar ini,amalan mereka 'passing baton' apabila mereka bercuti pulang kampung atau pulang terus mereka akan menyerahkan business ini kepada 'orang' harapan dia samada yang didatangkan khas dari India atau yang sedia ada sini, mereka tidak akan tinggal begitu sahaja tanpa pengganti.

Kebetulan beberapa hari lalu saya makan di kedai waris kepada Nasi Kandar Line Clear yang sekarang ini membuka resturan sendiri dengan nama KAPITAN yang telah ada 2 cawangan di Pulau Pinang,menu dia yang terkenal 'Susu Badam' dari susu segar dan 'Chicken Milani'ayam sizzling berkari yang masih berasap panasnya.
Sedang menunggu order,datang tuan punya KAPITAN ini!,setelah sembang beberapa tajuk dia pun ajak kami melihat bilik beku dan kedai jualan daging milik dia selang beberapa pintu kedai,setelah selesai melihat kedai daging baru balik ke meja makan,masa itu nampak semua pekerja dia sibuk siapkan order saya yang hampir 20minit tak dapat tadi(biasa la,tauke dia duduk sama kita!!siapa ada pengalaman jadi tauke tau la perangan pekerja yang buat buat sibuk masa ada!)dan makanan pun sampai sambil dia sembangkan cerita keluarga dia, menguruskan Line cliear yang berzaman tu .

Started way back in 1947, Line Clear Nasi Kandar is one of the oldest nasi kandar outlet in Penang. It is located on an alley at the Chulia Street (Lebuh Chulia) and Penang Road (Jalan Penang) junction.

Nak tahu macam mana di buat? macam mainan budak zaman dulu sebelum ada komputer! 'nyit nyit semut sapa sakit naik atas' atau 'ram ram pisang pisang masak layu' dengan semua pemain mesti meletakkan tangannya ke dua dua belah bertindih berselang seli setiap orang pemain.Begini cara nya setiap orang anak kepada mamak tauke ini akan menjadi tauke restauran Nasi Kandar tersebut dan anak yang lain menjadi kulinya(pekerja)tahun depan tukar orang,begitulah pusingan seterusnya sampai semua dapat peluang jadi tauke!!

Sekarang ini mereka pengusaha Nasi Kandar telah menjadi sejenis business bertaraf sama dengan company multinasional dah!!!

Comments

Anonymous said…
salam ,awat tak dak rek2 rooommmm..cawangn kapitan 4 dah kot:QUEENSbAY,bANDAR pERDA,gURNEY dRIVE & Chulia st..hehehh hidup Penang darul mamakkk..ayam tandoori dia no 1 d pg...heheh

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.