Najib:Murtad dan Islam?




Malaysia sedang bergelora dalam memahamkan pemimpin dan rakyat kepada erti perpaduan dan keharmonian.Dalam masa yang sama perlumbaan politik berlaku bertujuan meraih sokongan orang ramai yang berbilang kaum dan agama di Malaysia.

YAB Dato Seri Najib hari ini bertindak merayakan Thaipusam di Batu Caves,turut hadir bersama Isteri Datin Seri Rosmah dan seluruh Menteri kabinet,bagi menarik sokongan masyarakat Hindu kepada BN untuk menghadapi pilihanraya ke 13.


Di Malaysia Fatwa dan Hukum dalam Islam amat jelas dalam menyatakan adap dan panduan serta halal dan haramnya seperti berikut.

2.3 Dalam mengatur hubungan antarabangsa, kaum dan agama di negara ini agar tidak menimbulkan kekeliruan dan prasangka dalam pergaulan khususnya bagi umat Islam, Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam dalam muzakarahnya pada 1 dan 2 Oktober 1970 yang secara khusus menyentuh mengenai rumah ibadat telah memutuskan;

“Pembesar-pembesar Islam tidak boleh merasmi pembukaan rumah-rumah ibadat orang-orang bukan Islam kecuali difikirkan kalau tidak berbuat demikian akan mendatangkan perpecahan dan permusuhan kaum dengan syarat tidak menyertai upacara ibadat dengan mereka”

Majlis majlis sambutan juga di takrifkan acara yang terlarang antaranya,



4.1.1 Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.

Maksud “bertentangan dengan akidah Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan menyebabkan tercemarnya akidah umat Islam.

Contohnya;

i. menyertakan simbul-simbul agama seperti salib, memasang lampu, lilin, pokok krismas dan sebagainya.

ii. menyanyikan lagu-lagu bercirikan agama.

iii. meletakkan apa-apa tanda bercirikan agama pada dahi, atau tanda-tanda lain pada anggota tubuh.

iv. memberikan ucapan atau isyarat yang berbentuk pujian kepada agama orang bukan Islam.

v. tunduk atau melakukan perbuatan seolah-olah menghormati upacara agama orang bukan Islam.







Dalam memburu sokongan ini kita harus merujuk Agama sebagai panduan kerja supaya ianya selaras dan tidak merosakkan masyarakat yang telah diikat keharmonian, dan pihak yang bertanggunjawab harus menyatakan hak ini.

Pemimpin juga mestilah berusaha menjadi contoh yang mampu mambawa rakyat kepada keharmonian kaum dan agama dengan memperkasakan agama anutannya, barulah rakyat menghormati dan setia taat, sebaliknya jika bertindak bercanggah dengan kaedah ini maka jadilah sama seperti rasuah politik amalan BN, dimana mereka menyokong apabila di sogok dan pergi apabila tiada habuan.

Comments

Popular posts from this blog

George Lafaz Syahadah Bawah Kilau Pedang Khalid Al Walid

Ritorik Ulama, Logik Profesional

Ada 20 sen. Modal Berjaya.